Det är inte helt orimligt att träna upp sin IQ. Du kan träna på att känna igen och lösa olika mönster. Det finns video på Youtube som går genom hur man löser olika tester.
Något som hjälpte mig var att lära mig Raven’s matrix algoritm:
Inget. Har själv varit med ett år, och min närmsta vän är fortfarande medlem tror jag. Om det är något som “stör mig” (när du nu tog upp ämnet
), så är det att folk som presterar bra på IQ-tester helt plötsligt tror att deras ofiltrerade tankar är intressanta för oss andra.
Vet inte hur det är nu men när jag läste artiklarna i medlemstidningen var det den ena hobbyexperten efter den andra som ville dela med sig av tramsigheter i kvantfysik, filosofi, m.m. Som om deras tankar har speciellt värde eller är relevanta bara för att de är Mensa-medlemmar. Gäller så klart inte alla, men det finns en tendens …
Som samhället i stort alltså, där var och varannan person tror att deras tankar och åsikter är av intresse…
![]()
Ja, förmågan att ta till sig och sprida bs ökar ju med förmåga att ta till sig och sprida ideer generellt.
Det är väl så det hänger ihop, antar jag?
Märker du dippar i stressade situationer eller när du är trött/ hungrig? Jag menar; om du behöver tänka klart på jobbet och så “funkar inte” hjärnan just då.
Vad gör du isf för att återhämta dig?
Egentligen inte, hänger i mitt fall mer på intresse, är jag inte intresserad så gör jag annat samtidigt, t.ex. läser på rikatillsammans. ![]()
Anledningen att jag bommade första testförsöket var mer att jag dubbelkollade mina svar och inte hann med alla uppgifter, andra gången gjorde jag alla uppgifter och gick tillbaka och kollade ett par jag var osäker på innan tiden tog slut.
Inte linjärt, enligt Dunning–Kruger.
spännande! Så de flesta iq-testerna är alltså uppbyggda på detta sätt?
Figure Reasoning Test kan du söka på, det är vad Mensa använder och modellen av test är skapad för att inte läsförmåga ska vara en faktor (det är inte utbildningsnivå man vill mäta utan alla människor ska mätas på lika villkor)
Edit
Läste texten nu och såg att det var det högsta man kunde uppnå. Bra att man inte läser innan man skriver här haha.
Tack! Ska läsa
Gjorde ett test på mensa.se nu, tror jag fick alla rätt men är inte säker. Någon som är med i mensa som kan göra det och se om det går att få högre än “126 eller mer”? Och även kanske printa svaren innan man rättar så kan jag se om det stämmer överens med mina.
Ska prova det danska mensatestet när jag har tid och verkligen utnyttja tiden till max och se. Det svenska på mensa.se verkar svinlätt tyvärr. Kan någon som gjort riktiga testet svara om det är så? Texten under står att provet är snarlikt det som ges på testdagen. Hur många frågor är det totalt på den riktiga testdagen och hur lång tid har man? Fått för mig runt 50 frågor på 30 min?
Precis så är det för mig också
Om du har nivå 15 i sökvägen i resultatet så är det högsta nivån om jag inte minns fel.
Jag hade också det och ändrade till 16, då fick jag nivån “scriptkiddie” ![]()
Har samma uppfattning om att det svenska provtestet online är lite enklare än den danska och norska. Tyckte den norska var mest lik det riktiga provet.
Om jag inte minns fel så är det 45 frågor på 20minuter och tyckte tiden var den största utmaningen.
Det finns video på youtube som går genom frågorna och förklarar hur man kommer fram till rätt alternativ.
Lättare ja, mensa.no var mest likt det riktiga förr i alla fall, men oavsett så är det värt att göra ett riktigt test om man nu vill ha en riktig bedömning av sin iq.
1h inklusive instruktion, faktisk tid för testet var 40 eller 45 minuter, det är som jag skrev tidigare så man behöver hushålla med tiden.
https://mensa.se/provtest/fragor-och-svar-om-test/
Tack för alla svar! Ska göra det norska och danska testet och se ![]()
Så riktiga testet är 45 frågor på 20 min? Sjukt kort ju haha men kanske det som.avgör om man har just hög iq eller inte. Att man ser sambandet fort och inte behöver tänka för mycket.
Vet inte riktigt vad du menade med 15 i sökvägen? Är 16 att man fuskat?
Då jag gjorde provtestet så stod det typ …/result/15… i sökvägen, eller något liknande, och ett resultat som det du visade.
Jag provade skriva 16 istället för att se om det fanns någon mer nivå och då skojade de till det med att jag var på nivån “scriptkiddie” ![]()
hahaha ja nu fattar jag
Kommer ihåg när jag gick på gymnasiet då kunde man gå in på mensas html-sida och se alla rätta svaren utskrivna där. Kände man sig lite hacker ![]()
Samma för mig de gånger jag brytt mig om att höra detta. Tänker det är en enkel marknadsföring - för att veta exakt var man hamnar måste man betala… vilket jag aldrig brytt mig om.
Finns det något vetenskapligt samband mellan högt IQ och framgångsrik karriär eller tom psykisk ohälsa?
Inget jag grävt i, men det lär finnas stöd för bägge. Men för att bli riktigt framgångsrik så krävs även annat än IQ givetvis om det inte är Stephen Hawking, Elon Musk, Einstein o.s.v. man aspirerar på.
Många högavlönade har en bra bit över medel IQ (utvecklare är en sådan tydlig grupp t.ex.) och självklart följer psykisk ohälsa med, att vara annorlunda än kollektivet är jobbigt oavsett varför man avviker från flocken.