Bostaden är absolut en investering. Däremot ska den kanske inte ses som en investering som är tänkt att växa, utan mer som en diversifiering dvs en till hink bland alla andra hinkar. Definitionen av en investering för mig är bara något som jag lägger delar av min förmögenhet på men som inte är konsumtion (dvs förlorar sitt värde då jag köper och med tiden använder den, t.ex. mat, resor, teknikprylar, de flesta bilar).
Alla pengar vi har utöver de vi använder för konsumtion investerar vi. Frågan är bara i vad: kontanter i fiatvaluta på bankkonto? Kryptovalutor? Aktier? Fonder? Räntepapper? Råvaror? Bostad? Skog? Mark? Samlarobjekt som t.ex. konst eller NFT? Startar ett företag? Ju fler olika investeringsslag desto mer diversifierat. Bostaden är definitivt en investering. Däremot inte säkert så om investering slarvigt definieras som en placering av sin förmögenhet som är ämnad att öka i värde över tid. Syftet kan lika gärna vara att utvecklas i annan riktning än övriga investeringar, eller att behålla ett mer stabilt värde, eller att inte förlora värde med inflationen, eller att utöver sitt ekonomiska värde också ha ett bruksvärde/nyttovärde. På den sistnämnda punkten fyller bostaden är ganska unik plats i en portfölj av olika investeringar. Likaså tenderar bostäder att inte förlora i värde med inflationen, till skillnad från t.ex. fiatvaluta på ett bankkonto.