Ska man jubla eller ska man vara orolig?

Bostaden är absolut en investering. Däremot ska den kanske inte ses som en investering som är tänkt att växa, utan mer som en diversifiering dvs en till hink bland alla andra hinkar. Definitionen av en investering för mig är bara något som jag lägger delar av min förmögenhet på men som inte är konsumtion (dvs förlorar sitt värde då jag köper och med tiden använder den, t.ex. mat, resor, teknikprylar, de flesta bilar).

Alla pengar vi har utöver de vi använder för konsumtion investerar vi. Frågan är bara i vad: kontanter i fiatvaluta på bankkonto? Kryptovalutor? Aktier? Fonder? Räntepapper? Råvaror? Bostad? Skog? Mark? Samlarobjekt som t.ex. konst eller NFT? Startar ett företag? Ju fler olika investeringsslag desto mer diversifierat. Bostaden är definitivt en investering. Däremot inte säkert så om investering slarvigt definieras som en placering av sin förmögenhet som är ämnad att öka i värde över tid. Syftet kan lika gärna vara att utvecklas i annan riktning än övriga investeringar, eller att behålla ett mer stabilt värde, eller att inte förlora värde med inflationen, eller att utöver sitt ekonomiska värde också ha ett bruksvärde/nyttovärde. På den sistnämnda punkten fyller bostaden är ganska unik plats i en portfölj av olika investeringar. Likaså tenderar bostäder att inte förlora i värde med inflationen, till skillnad från t.ex. fiatvaluta på ett bankkonto.

4 gillningar

Blir svettigt när Libanoniseringen av Sverige tickar av tipping point efter tipping point. Kommer en punkt då övre medelklassen inser att utvandring är det enda rimliga alternativet för att rädda familjens trygghet. Vi är just nu i första fasen vilket kan beskrivas som white flight och tryck uppåt på priser i rätt område. Vem som skall belåna sig (och har jobb) för att köpa din bostadsrätt i gränslandet mellan trygghet och växande antal och utbredning av no go zoner återstår att se. Valutans pris visar vilken kvalitet landet har och det har inte gått så lysande för SEK. Hoppas jag har fel.

Det senaste jag läste var att det i princip bara var moderaterna som var emot avtrappning av räntravdraget: (S) öppnar för avtrappat ränteavdrag | SvD. Därmed inte sagt att partierna kommer våga genomföra det.

Har för övrigt svårt att tro att de papperslösa skulle vara tillräckligt många eller ha tillräckliga inkomster för att påverka vår bostadsmarknad i någon större utsträckning i detta sammanhang.

Det är väl inte heller storstädernas utsatta områden som folk gör vad som helst för att ta sig ifrån om man ska tro priser och kötider, de ligger ju på bra pendlingsavstånd från jobben, utan snarare landsbygden.