Ska man jubla eller ska man vara orolig?

Riksbanken förlänger perioden med nollränta åtminstone fram till tredje kvartalet 2024, enligt det nya räntebeskedet.

4 gillningar

Orolig, detta är inte hållbart för fem öre. Tråkigt bara att det kommer drabba hela samhället när det smäller. Men det är väl vad som krävs för förändring för oss människor.

2 gillningar

Behöver det ”smälla”? Det är ju inte så att Riksbanken från en dag till en annan kommer höja 3%.

2 gillningar

Styrräntan påverkar bolåneräntan mycket mindre än folk tror, utan bankerna ger ut bostadsobligationer som köps av bland annat utländska pensionsfonder som ser dessa som en säker investering. När dessa inte längre ser svenska bostadspriser och därmed svenska bostadsobligationer som säkra kommer de kräva högre riskpremie, och den onda spiralen är igång. Det är ju därför Riksbanken stödköpt svenska bostadsobligationer, för att hålla nere svenska bolåneräntor.

I min mening krävs det ingen ökad ränta för att spräcka bubblan, det räcker med att priserna stagnerar för att psykologin ska skifta bort från bostaden som en bra ”investering”. Man ser även här på forumet att personer som har koll på ekonomi förövrigt drabbas av FOMO gällande bostadsköp och prisuppgångar, tänk dig då hur det ser ut för gemene man därute.

9 gillningar

Man behöver väl inte vara orolig så länge man inte agerar och belånar sig upp till skorstenen. Räkna med att husen idag är övervärderade, håll en vettig belåningsgrad, så står man säkert även om de fiktiva priserna sjunker säg 30% och räntan höjs med 1-2 procentenheter.

De som får det jobbigast är de som köper precis innan en nedgång. Minns under 90-talet, där hela relativt nybyggda villakvarter blev spökstäder då folk antingen fick sälja till underpris, eller gick husen på exekutiv auktion. Nu lär väl inte såna räntesatser drabba dagens köpare, men ändå.

/H

1 gillning

Orolig skulle jag säga. Så kraftiga rörelser är inte bra åt något håll. Förutsägbarhet är nästan viktigare än den faktiska prisnivån.

Sen delar jag inte Henriks analys ovan att man kan säga att hus generellt är “övervärderade”. Ungefär som att det skulle finnas ett “riktigt” värde som är mer rätt än något annat. Bostäder kostar det som förutsättningarna ger.

2 gillningar

jubla om du äger, var orolig om du står utanför marknaden. Jag tror personligen inte att hus är övervärderade eller att det kommer att komma någon stor krasch. Visst kan det komma en nedgång, men det kommer inte bli något dramatiskt. Utan vi står i ett historiskt skifte, den tid då vem som helst kunde spara ihop till en attraktiv villa är förbi. Man måste i framtiden ha kapital/arv för att klara ett sådant köp.

3 gillningar

En viktig fråga är väl hur mycket priserna brukar gå upp, oavsett pandemi eller inte.

Det kommer aldrig vara så under någon längre period, till syvende och sist styrs priserna av vad ”Svensson” klarar att betala. Sedan kan det precis som i Sverige, Kanada, Kina drivas upp pga prisspekulation, FOMO etc. men det funkar aldrig i längden.

Prisuppgångarna som varit är inte realistiskt hållbara över tid. Jag tror personligen att räntorna sakta kommer börja skruvas upp under 2024 vilket kommer påverka marknaden. Men än mer påverkar ränteavdrag, skuldkvotstak, amorteringskrav och krav på kontantinsats.

Jag förstår inte de som ser sin privatbostad som värdeackumulerande tillgång. Jag har alltid sett det som just ett boende där jag själv får bestämma mer än om jag hade hyrt. Förhoppningsvis bor jag billigare än i hyrd bostad, men det är bara trettio år sedan många sålde sina bostäder med stora förluster.

3 gillningar

Nja, generellt sett är nog kanske att ta i, men det jag ville säga är att man bör vara medveten om att priserna på väldigt många objekt (speciellt i storstäder) är så pass upptrissade att man bör ha detta i åtanke. Vårat hus har t.ex. gått upp 600000 kr i uppskattat marknadsvärde på ett år utan någon som helst åtgärd från våran sida. Detta ser jag som helt befängt. Givetvis kalasbra om jag tänker sälja just nu, men i mina långsiktiga kalkyler räknar jag betydligt mer försiktigt. Man kanske inte heller bör belåna sig till max utifrån dessa snabba prisökningarna. Alla bubblor har en tendens att smälla förr eller senare…

/H

Svårt att värdera om bostadsmarknaden är en bubbla idag utifrån rådande förutsättningar. Tittar man bara på räntekostnad/disponibel inkomst verkar hushållen ha utrymme att dra på sig ännu större lån. Problemet blir väl den dagen förutsättningarna ändras (som höjd ränta) vilket för eller senare kommer komma. Då blir det inte kul.

(Med det sagt tycker jag att man borde försöka förebygga kraschen/nedgången innan förutsättningarna ändras istället för att skjuta problemet till nästa generation.)

Jag varken jublar eller är orolig relaterat till mitt eget boende. Jag äger min villa, så om den går upp en mille eller ner två kvittar i dagsläget eftersom jag ju bor i den.

Det som däremot oroar mig är de nya köpare som skrapar ihop till insatsen via föräldralån, snabblån, whatever och sedan amorterar minimum, bygger pool med fler lånade pengar osv.

Jag ser såklart gärna att värdet består om jag genomför FIRE och “drar till skogs”; men jag ser hellre en avstannande marknad som sätter sig till rätta och låter räntor, amorteringskrav, utfasade ränteavdrag eller vad man än vill räkna med, göra sitt.

(Men, jag medger att jag är hemnetknarkare och nyfiken och följer med spänning när en granne på gatan nu ska kränga en likadan villa som min, som de maxbelånade för 14 månader sedan när de köpte den. Nu begär de 900 papp mer än de gav och det innan budkrig. :scream: )

4 gillningar

Enig med @angaudlinn - Så länge bostaden ligger i ett attraktivt område och belåningen är <80% behöver ingen vara orolig. Problemet som jag ser det är att det blir väldigt svårt politiskt att komma framåt när det är så stor skillnad i förutsättningar mellan så att säga stad och landsbygd,

Norge försökte exempelvis med Oslo-specifika åtgärder och detta skapade konstiga incitament på marknaden.

De flesta väljarna bor dessutom i storstäderna och risken är att minoriteten utanför blir diskriminerad.

det är ju sant att räntan säkert kommer ändras och det påverkar priserna negativt. Men det finns en rad andra faktorer som drivit upp priserna som inte lär ändras. Det bor väldigt mycket fler människor idag i Sverige än för 25 år sidan (ca 1,5 miljoner fler), det är ekonomins grundlagar, när efterfrågan ökar utan ökat utbud går priserna upp. Det finns dessutom en stor skara papperslösa människor som vi inte ens vet hur många de är. Det har inte byggts i närheten av lika många bostäder som det behövs och det kommer inte komma ikapp. Vilket område man bor i har idag en mycket större betydelse än för några årtionden sedan, då fanns inte gettoliknande områden som folk var villiga att göra vad som helst för att ta sig ifrån. Vi har också en helt annan beskattning än före 90-talet, det finns mycket fler människor med förmögenheter som kan läggas på boende. Det är inte så att bankerna i Sverige lånar ut vidlyftigt, som skedde i USA inför finanskrisen. Det finns nästan inget politiskt tryck på att avskaffa ränteavdragen. Så jag tycker det mesta talar för fortsatt uppgång.

3 gillningar

För 10 och 20 år sen sålde man sina aktier med stora förluster. Betyder det att börsen inte är det n värdeackumulerande tillgång?

Det stora problemet är att de som inte är på bostadsmarknanden men vill in får det mycket svårt. Många nittiotalister är runt 30 nu och vill bilda familj och stadga sig men har inte råd att bo där jobben och tryggheten finns.

Håller med att det är det stora problemet, ”nya” generationer får det svårt.

Visserligen kan man ju leva ett bra liv utanför storstäderna där priser fortfarande är överkomliga. Med distansjobb betyder platsen mindre ur ett jobbperspektiv även om de flesta arbetsgivare nog kommer införa en hybrid av distans och kontor.

Rätt många yrken, t.ex. lastbilsförare, socialsekreterare, lärare har väl skapligt lika lön över landet, så där har man ingen nackdel av att inte bo i storstad

Jo det är klart att det är. Men i tider av stark turbulens är inte bostäder lika lätta att avyttra. Samt att en bostad är förenad med andra kostnader.

Men vad jag försöker peka på är att fler borde se sin bostad som någonstans man hänger av sig kavajen i slutet på dagen och bor än som investering.

1 gillning

Varför inte både och? En bostad primärt men även investering med möjlighet att belåna billigt och förmånligt, en hävstång de flesta inte kan få på annat håll.

Sen kanske man ska vara lite försiktig och inte tokbelåna fastigheten om man inte måste.