Jag börjar närma mig ett bostadsköp någonstans i söderort i Stockholm. Vi vill gärna ha en fräsch lägenhet utan större renoveringsbehov, både i lägenhet och avseende fastigheten då vi båda varit med om traumatiska stambyten, med krav på att det inte ska vara lyhört, bra energieffektivitet (vi har bott i allt för många gamla lägenheter som är väldigt kyliga) och dylikt. Detta begränsar oss till relativt “nya” lägenheter. I de områden som vi kollar på så kan man grovt sammanfatta det som att det finns föreningar av två slag för de objekt som ligger ute, jag har knappt hittat någon utstickare, åtminstone för de cirka 70 lägenheter vi varit intresserade av.
Föreningstyp 1: “Nyproduktion” (byggd senaste 1-15 åren)
- Äger sin mark (alla jag kikat på har gjort det)
- Lån på 10-15 k/kvm
- Har ofta någon typ av lokal eller garageplatser som hyrs ut
- Nästan alla dessa föreningar har alla sina lån som rörliga i väntan på bättre tider eller bundna på de nuvarande höga räntorna
Föreningstyp 2: Äldre förening
- Äger nästan aldrig sin mark (jag har inte hittat en enda äldre förening som äger sin mark i de områdena vi kollar på, gäller då bl.a. Gamla Enskede, Johanneshov, Hammarbyhöjden, stora delar av Enskede)
- Lån på 4-8 k/kvm (men ibland uppemot 15k också, misstänker att de är nyligen ombildade)
- Lite lägre avgift än ovanstående föreningstyp (10-40%) men inte alltid
- Sällan förberedda i sina underhållsfonder avseende kommande fasadrenoveringar, stambyten osv
- Äger sällan något mer som hyrs ut
- Lån som finns är ofta åtminstone till någon del bunden och ska löpa ut inom kort och tomträttsavgälder ska ofta omförhandlas närmaste 5 åren
Inne i centrala delar av stan har jag hittat många riktigt bra föreningar som sköter allt exemplariskt men deras utgångspriser utesluter tyvärr oss. Många gånger så har föreningstyp 1 och föreningstyp 2 liknande avgifter och baserat på snabba överslagsräkningar så verkar det som att, i många fall, så är det tomträttsavgälden i föreningstyp 2 som jämnar ut kostnaden mot de högre räntekostnaderna i föreningstyp 1.
Min fråga är: kan man sätta en “vikt”/ett “värde” på markägandet för att jämföra det mot lägenheter som tillhör föreningstyp 2? Den lägenhet vi mest är intresserade av att köpa just nu och faktiskt redan inne är i budgivning för (kanske lite sent att ställa frågan) har lån på cirka 12000 kr/kvm och följer min stereotyp ovan på alla sätt och vis, föreningens bokförda markvärde i årsredovisningen motsvarar 42000kr/kvm boarea, räknar man på taxeringsvärdet av marken är det istället cirka 19000 kr/kvm. Skulle allt verkligen skita sig i den föreningen kan man då teoretiskt sett sälja av den marken, betala av föreningens lån och börja betala tomträttsavgälder som 95% av övriga föreningar i områdena?
Jag hoppas på att ni förstår mitt resonemang och kan inbringa lite klarhet i frågan. Detta mest för att lugna mitt sinne, jag förstår givetvis att höga lån i en förening innebär höga risker avseende räntekänslighet men det känns som att denna faktor åtminstone borde mildra “riskerna” eller göra det något mer “okej” att köpa in sig i en förening med högre lånebörda. Kvadratmeterspriserna för föreningstyp 1 och föreningstyp 2 är ungefär likvärdiga.