Köpa bostadsrätt i förening med hög belåning

Jag har märkt att nästan alla nya föreningar i Stockholm äger sin mark medan många äldre är tomträtt (finns givetvis äldre som äger marken också). Jag försökte göra en beräkning i ett tidigare inlägg för att se vad tomträttsavgiften motsvarar för ränta på ett lån.

Om man t.ex. tittar på Liljeholmen så kommer en förening som har tomträtt och lån på 6000 kr/kvm och en förening som äger marken och lån på 11000 kr/kvm ha samma “avgiftsbörda”. Bra att tänka på.

Vi valde att köpa relativt nyproducerat (2018) och har aldrig sovit så gott som nu jämfört med alla våra äldre bostäder. Jag har aldrig hört något från mina grannar trots att både de ovan oss, under oss och sidan om oss har barn. Det är verkligen knäpptyst dygnet runt bortsett från när någon drar på med en borrhammare. Nackdelen är att det är extremt svårt att väggmontera saker på väggarna mot grannarna då det är riktigt tjock betong.

En granne till mig hängde upp lappar om att hon skulle ha fest och bad om överseende i förväg. Ute i “trappen” hördes det genom dennes lägenhetsdörr men väl hemma ingenting. Bästa beslutet jag någonsin tagit.

Sen en massa livskvalitet såsom att slippa tänka på renoveringar, moderna standarder, eluttag och fiber installerat precis överallt och välisolerade fönster osv… kanske bara bott i risiga äldre lägenheter förut men det blir framöver bara nya lägenheter.

1 gillning