Köpa bostadsrätt i förening med hög belåning

Jag bor i en lägenhet byggd 1958 och jag får aldrig sova. Jag väcks av folk som kastar saker i golvet och skrikpratar på nätterna. Det är lyhört. Föreningen har mycket bra ekonomi och väldigt låga skulder. Jag är trött på att ha konstant migrän och diverse hälsoproblem på grund av usel sömn.

Nu har jag börjat kolla på nyare lägenheter. Jag har en på gång, där är belåningen 11 000 kr/m2 och den är byggd 2015. Jag har en annan på gång som är byggd år 1998 och där är belåningen 5000 kr/m2. Är jag dum om jag flyttar dit. Vilken av dessa 2 är bäst?

Jag är intresserad av att få nattsömn. Mina föräldrar kritiserar mig och säger ”Du bor bra nu med låg avgift”. De säger att om man flyttar till ett ganska nybyggt hus så kommer de när som helst att dubbla månadsavgiften. Jag vet bara att jag inte orkar bo lyhört längre och jag struntar i att spara några hundringar på lägre månadsavgift.

Är man dum om man flyttar till en av dessa lägenheter? Jag vet att man har låg belåning i gamla föreningar men jag är trött på att inte ha någon ljudisolering alls, när jag sitter och äter kan jag höra hur folk bajsar eller handtrallar, jag vaknar direkt när folk flyttar möbler, skrikpratar och tappar saker i golvet och sådant på nätterna. Jag har mer pengar än jag någonsin kommer kunna spendera men jag vill ändå kunna sälja den om 5–10 år om jag vill det och gå ungefär ±0 och jag vill inte få dubblad månadsavgift men jag bryr mig inte om den ökar några hundringar. Jag spenderar lite varje månad och har ett antal miljoner sparat så jag är Lean FIRE.

2 gillningar

Hej Anna välkommen tillbaka. Det låter inge kul! Har du prövat med öronproppar? Eller www.brfai.se

:wave:

1 gillning

Nej, du är absolut inte dum i huvudet. Pengar är till för att användas, och det här är ett tydligt exempel på när ekonomi och pengar har fått en orimligt hög prioritet jämfört med hälsa. Du skriver själv att du har väldigt gott om pengar, så varför plåga dig själv? Jag är helt säker på att du aldrig kommer ångra att du säljer din nuvarande lägenhet och flyttar till något som är betydligt mer behagligt, oavsett pris.

När det gäller den höga belåningsgraden och risken att avgiften skulle kunna dubblas, en BRF från 2015 är inte samma sak som en nyproducerad från 2023. Förhoppningsvis har den äldre föreningen redan stabiliserat sig, och en stor fördel är att du kan granska flera års ekonomiska rapporter. Hög belåningsgrad är inte det enda nyckeltalet som spelar in, och även utan att ha sett just den här föreningens siffror skulle jag säga att sannolikheten för att avgiften plötsligt skulle dubblas är extremt låg. Det är ett ganska orimligt scenario.

Om jag var du hade jag utan tvekan sålt den nuvarande bostaden och köpt den nyare. Men kom ihåg att försöka förhandla så bra pris som möjligt. Det är trots allt köparens marknad just nu.

4 gillningar

Svårt detta med ljud, man vet ju aldrig riktigt innan man flyttat in. Mitt bästa tips för tyst lägenhet är att köpa en lägenhet högst upp, dvs inga grannar ovanför. Min erfarenhet är att ljud främst kommer från de som bor över en. Just nu bor jag i den tystaste lägenhet jag någonsin bott i, byggd 1968 i betong. Jättebra för ljudisolering. Har varit knäpptyst tills nyligen när en barnfamilj flyttade in bredvid, men de hörs också bara sporadiskt. Betongen gör sitt jobb :slight_smile:

Ny lägenhet är lika med en tystare. Hög belåning gör att ditt pris blir lägre. Men kolla vad räntan på föreningens lån är så vet du om det kommer att bli billigare eller dyrare framöver (bundet som löper ut på gott och ont).

11 000kr/kvm är ändå okej om det är friköppt tomt. En del nybyggen har 15 000kr/kvm eller 17 000kr/kvm!

2 gillningar

Minskar föreningens skuldsättning medans du bor där är detta avdragsgillt vid framtida försäljning. Beroende på hur mycket föreningen amorterar får du alltså tillbaka en del av avgiften du betalar, dock med kass avkastning/ränta.

Detta visste jag inget om. Var kan man läsa mer om det. Bott i min lägenhet i många år. Vi har sålt två lägenheter och har två hyreslägenheter kvar. Om jag kan dra av när jag någon gång i framtiden säljer vore det bra, då värdet ökat och skatten därmed blir hög.

Det här är viktigt att komma ihåg när man beräknar sin andel av bostadskostnaderna man ska betala när man flyttar in hos sin flickvän för att det ska bli rätt.

Men när jag tog upp det med min föredetta blev det ett massa liv - vad snackar du om! sa hon. Så blir det om båda parterna inte är lika intresserade av min privatekonomi i ett förhållande

Kallas indirekt kapitaltillskott när det är avgiften som används till amortering. Finns även vanliga kapitaltillskott när årsstämman beslutar att klumpsumma ska betalas in.

1 gillning

Tac. Verkar som att jag vid försäljning automatiskt får uppgifter från föreningen om detta.

" När du säljer din bostadsrätt kommer du att få hem ett papper som heter kontrolluppgift (KU55) ifrån bostadsrättsföreningen. I kontrolluppgiften kan du läsa hur stort ditt totala kapitaltillskott är under åren du ägt bostadsrätten. Den summan som står där får du dra av i deklarationen när du säljer bostadsrätten och minskar då din vinstskatt."

Men jag förstår inte om detta även gäller när föreningen sålt en tidigare hyreslägenhet och betalat av på lånet. Det står bara via avgifter och hyror.

Här står lite mer intressant om detta:

Jag har märkt att nästan alla nya föreningar i Stockholm äger sin mark medan många äldre är tomträtt (finns givetvis äldre som äger marken också). Jag försökte göra en beräkning i ett tidigare inlägg för att se vad tomträttsavgiften motsvarar för ränta på ett lån.

Om man t.ex. tittar på Liljeholmen så kommer en förening som har tomträtt och lån på 6000 kr/kvm och en förening som äger marken och lån på 11000 kr/kvm ha samma “avgiftsbörda”. Bra att tänka på.

Vi valde att köpa relativt nyproducerat (2018) och har aldrig sovit så gott som nu jämfört med alla våra äldre bostäder. Jag har aldrig hört något från mina grannar trots att både de ovan oss, under oss och sidan om oss har barn. Det är verkligen knäpptyst dygnet runt bortsett från när någon drar på med en borrhammare. Nackdelen är att det är extremt svårt att väggmontera saker på väggarna mot grannarna då det är riktigt tjock betong.

En granne till mig hängde upp lappar om att hon skulle ha fest och bad om överseende i förväg. Ute i “trappen” hördes det genom dennes lägenhetsdörr men väl hemma ingenting. Bästa beslutet jag någonsin tagit.

Sen en massa livskvalitet såsom att slippa tänka på renoveringar, moderna standarder, eluttag och fiber installerat precis överallt och välisolerade fönster osv… kanske bara bott i risiga äldre lägenheter förut men det blir framöver bara nya lägenheter.

1 gillning

Är inte nyproducerat bara gips och papper, medans gamla block är gjuten betong med dubbla skal?

1 gillning

Är ju ingen garanti att ljudisoleringen kommer vara bättre bara för att huset är nyare. Du får nog undersöka det ordentligt i så fall innan du flyttar. Flyttade nyligen från en hyreslägenhet byggd 2021 till en brf byggd på 40 talet. Helt klart bättre ljudnivå i brf’en

Låter mer i mina öron som du bör bo i ett friliggande hus?