Ska min mamma som är 59 år byta från Swedbank Robur Technology A i sitt PPM till AP7 SÅFA?

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig med.

Min mamma är sjukpensionär sedan många år tillbaka och bytte någon gång i tiden sina PPM-fonder till Swedbank Robur Technology A när hon tyckte att hennes egna föräldrar som haft AP7 Såfa fick ut så lite i pension. Hur som helst ligger innehavet nu på drygt 600 000 och hon fyllde precis 59 år häromdagen. Jag har vetat om att hon har den fonden ett tag och inte alls tänkt på det pga dålig koll på pension men idag slog det mig plötsligt, efter att ha läst en del här på forumet, att hon nu är 59 år och att det kanske inte är så bra att fortsätta så. Så nu undrar jag, vad rekommenderar ni att hon gör? Byter tillbaka till AP7 Såfa? Om hon byter tillbaka till AP7 Såfa kommer pengarna automatiskt att delas upp mellan aktier och räntor eftersom hon är över 56 år?

Tack på förhand!

Hej Elisabeth

AP7 Såfa är det som brukar rekommenderas här på forumet. Jag kör det själv, men är en bit yngre än din mamma. Här är avsnittet där Jan och Caroline intervjuade Ingrid Albinsson, Kapitalförvaltningschef på AP7: Bästa PPM-fonden: AP7 SÅFA | Intervju med förvaltaren Ingrid Albinsson
Jag kommer ihåg det som ytterligare ett i raden av intressanta avsnitt.

Ja, från 56 år börjar AP7 Såfa internt gradvis föra över en del från aktier till räntor. Här kan du läsa mer om det: AP7 Såfa - förval premiepension | Pensionsmyndigheten

1 gillning

Tack så mycket Jörgen. Jag ska vidarebefordra den här informationen till min mamma.