Ska omvandla brf boende till fristående. Ska man tycka in alla besparingar eller ta lån

Brf Villan ska bli friköpt.

Behöver trycka in 1,8 mil för det. Kan låna hela summan utan några större problem.

Men har också 1.1 mil på banken i fonder.

Är ju överlag inte super förtjust i lån, så instinkt vill jag ju sänka det så mycket det går (vi har just nu 2 mil)

Men sen samtidigt kan jag väll tycka att pengar på banken är ganska skönt att ha, känns tråkigt att ha allt låst i ett boende, samtidigt som man behöver en hälsosam buffert ifall typ taket rasar in etc?

Så hur tänker folk? Lutar åt att putsa in lite. Typ 300 kanske

Det beror på värdet på villan. Du vill gärna ligga på en belåningsgrad en bit under 50% totalt på boendet.

Berätta gärna mer hur slaktandet av brf:en går till.

Varför vill man ligga där anser du?

Finns en tråd här på rikatillsammans som visar att ha lån och investera ditt kapital istället ger bättre avkastning över tid.

Har du dessutom pengarna investerade har du alltid kapital till hands när det behövs till skillnad för om de är låst i bostaden. Då måste du snällt gå till banken och be om lov och kanske få dålig ränta.

Med banklån får du fördelar som att inflationen amorterar ned ditt banklån.
Du får ränteavdrag på banklån, ränta blir då kanske 1/3 lägre.

Men ett lån är faktiskt bättre och låt dina pengar ligga i fonder banken och ge avkastning och ha banklån samtidigt speciellt med räntor runt 2,5% vilket med avdrag blir runt 1,7%.

Det gäller dock ha disciplin att sitta still i båten när det stormar och att spara långsiktigt.
Jag har det själv med runt 65% belåning.