Vi har inte delat ekonomi i min familj och vi gör allting tillsammans.
Det som jag ser som en stor fördel med avtalspension är att arbetsgivaren gör pensionsinbetalningar till 65 och dessutom kan jag fortsätta jobba någon annanstans fram till 62. Jag skulle vilja fortsätta jobba med något som passar men inte på heltid kanske.
Jag tror dock att sjukskrivningen ger högre inkomst eftersom jag skulle kunna få ersättning både från FK och min försäkring genom jobbet. Det stora nackdelen är dock att behöva vara i kontakt med FK.
Tack för dina råd. Vi försöker njuta av livet och vi reser utomlands 3-4 ggr per år. Vårt hem är öppen och vi ordnar ofta stora middagar till släkt och vänner. Min största förmögenhet är mitt sociala nätverk och att jag har folk som jag älskar och de älskar mig.
Ja, om man tror att det lilla hacket -22 eller corona dippen var en börskrasch… Så… En krasch/sättning tar det många, ibland väldigt många att komma tillbaka från. Med det sagt är en välbalanserad portfölj med mkt global index fantastiskt, om man inte är för gammal eller mindre likvid.
När du har amorterat kan du aldrig låna igen dessa relativt billiga hypotekslån igen när du har gått i pension. De sparande kan du förvalta bättre än insparade boräntorna.
Om du inte anser kunna förvalta bra kan du överlåta till någon private banking som brukar kunna ge 5-7% i årliga avkastning på lång sikt.
Lycka till!
Ehh, hur har du kommit fram till det? Verkar inte vara några problem att få ett lån på minst 25% av bostadens värde när man knappar in en pension runt 30-40K på nätet hos vanliga banker och kreditinstitut. Alltså inte “seniorlån”…
Hur tänker du kring “lång sikt” för den som är i eller passerat 65-70 årsåldern?
Riskerar din sjukdom att förkorta ditt liv? Hur blir ekonomin för din fru om du dör före henne? Räkna på lite olika scenarion. För över pension på frun och jämna ut er pension så gott det går. Efterlevandeskydd? Hur ser er likviditet ut om du blir sjukskriven? Går i pension? Frun blir själv?
Har en sjuk make och vi har gjort så att vi amorterar lite och sparar resten till en “alternativ amortering”. Dessa två tillsammans gör att vi kan betala av lånet när vi går i pension om vi vill. Men man vet ju inte NU hur livet ser ut DÅ.
Vilket bra och nyktert inlägg! Att sova gott har också ett pris,