Lite bakgrund: Jag är 57 år högutbildad och bra betalt man som bor med min fru och våra vuxna barn (2 söner) i Stockholm. Min fru jobbar som undersköterska. Jag kom som ensamstående flykting till fantastiska Sverige för drygt 30 år sedan. Jag hade ca 1000 kr i fickan när jag landade helt vilsen på Arlanda . Nu 32 år senare bor vi i en bostadsrätt värt ca 6 m, har bil, har ytterligare lägenhet i centrala Stockholm som den ena sonen bor i, har nyligen investerat 3 m i några indexfonder plus Lysa (allt enligt goda råd från detta forum) och sparar en hel del varje månad. Jag har ca 7 m i intjänade pension hittills. Min fru ligger förstås sämre till i intjänade pension. Vi är så tacksamma för vad Sverige har erbjudit oss samtidigt ingenting har varit gratis. Vi har kämpat så oerhört och försökt uppfostra våra barn till bra medborgare.
Jag har en ärftlig muskelsjukdom som kommer att inom en snar framtid leda till att jag sitter i rullstol varför jag har under flera försökt resa så mycket som möjligt för jag älskar resa och uppleva andra kulturer. Jag hoppas kunna få avtalspension från min arbetsgivare i slutet av nästa år. Min lön som är huvudinkomsten i familjen kommer att gå ner till ca 50% men vi kommer att klara oss och kommer att kunna fortsätta resa.
Ursäkta det långa utlägget men jag ville förklara hela historien
Vi har ett bolån på 3,1m som har varit bundet tills nu. Vi har motsvarande belopp i sparkonto.
Det är mycket lockande att amortera tillbaka hela lånet. Hur skulle ni ha gjort?
Inte amorterat. Det finns signifikant risk att ni aldrig kan låna på boendet i framtiden p.g.a. din sjukdom. Amorterar ni så binder ni kapitalet och kan aldrig konsumera det i framtiden.
Nej det skulle jag inte gjort. Med i framtiden lägre inkomst/intäkt löpande har man normalt ofta mycket svårare att få nya lån. Det kan då var ovettigt att ha sitt kapital låst i sin bostad genom att betala tillbaka bolånet utan reell möjlighet att realisera något av kaptialet utan att sälja bostaden