Hej! Vi hade en bra dialog med rektorn innan vi åkte. Vi ansökte och hon sa att hon kan inte bevilja ledighet men att vi självklart ska åka ändå. Det är en otrolig möjlighet för barnen och hon vet att det fungerat bra för andra barn tidigare. Så ja, helst självklart är inte detta. Det är som du säger subjektivt.
Efter vi ansökt och pratat med henne drog jantedrevet igång i pressen igång våren 2024. Vi fick is i ådrorna. Vi sa ingenting utan hörde av oss igen ca två månader innan avresa för att bara meddela när vi är borta så de ska veta det. Det blev lite mer “jag måste bara kolla med min chef” prat från hennes sida men sen kom hon iaf tillbaka med att “såklart kommer det här lösa sig”. Att hon var, som person, positivt inställd gjorde hela skillnaden för oss. Jag vet från andra att det kan vara total motsats.
Det hela är precis som du säger subjektivt. Det beror på vem, vilken familj som ansöker, hur barnet såklart ligger till i skolan, den här specifika rektorns tidigare erfarenheter osv. Listan är lång men den är inte från Skolverket.
Skolan på Lanta är ett fullgott alternativ till svensk skola. Behöriga lärare och hela skoldagar. MEN den är inte godkänd från Skolverket, och det beror bara på vad vårdnadshavare jobbar med.
Det har ingenting med utbildningens kvalitet att göra. Den är bra! Det är för att det inte finns tex ett stort svenskt företag på orten, eller stora forskningsprojekt för Sverige på plats som gör att skolorna inge godkänns. Såhär är det och det är bara att acceptera som lagen är utformad nu… Låt oss säga att det finns utveckling för förbättring.
Så på din fråga, nej vi blev inte av med platsen i skolan. Rektor och lärare var positiva. Nej vi gick inte ledigt. Nej vi hade inget särskilt skäl. Skulle jag göra det igen skulle jag nog välja långvarig vistelse utomlands istället och se till att kunna stanna minst tre månader. Oktober till januari ![]()
lycka till och keep us posted hur det går.