Ja jag får ringa Skadia i morgon men undrar om någon kan hjälpa mig på traven här lite, är så fruktansvärt nyfiken NU!
Håller på att byt bolån till skandia skulle få 4.09% men då står det i avtalet jag fick i dag:
Ränta 4.09%
Effektiv ränta 4.20%
INTE NÅGONSTANS står det vad det är för avgift det handlar om som gör att månadskostnaden ökar med ca 105:- eller 0.11%
JA det är en skitsumma men det är ren princip från min sida då jag inte vill byta till en skitbank som fular med en avi avgift på 105:- eller likande. lånet är på 50år så tror inte det är en eventuell uppläggningsavgift det handlar om.
Har också vait inne på deras hemsida men hittar inget som förklarar denna oväntade ökning
Snälla snälla spekulera fritt! Så himla nyfiken!!!
Och varför i h-vete specar de inte alla kostnader???
Det är en skillnad som dyker upp p.g.a. matematiken kring ränteberäkning. Du får titta på skillnaden mellan nominell och effektiv ränta.
I detta fallet är det förmodligen inte några avgifter som gör den effektiva räntan högre än den nominella utan det är p.g.a. amorteringen och att du betalar månadsvis och inte varje sekund.
0 :- i amortering har jag lagt. Så borde väl inte påverka? Ursäkta att jag har lite lägre IQ…
Däremot så satte jag på frågan om engångs/extra amortering kryss på rutan 1-5 per år så kansle någon chablonberäkning?
Mod kanske skall flytta till dumma frågor tråden
Du har nog rätt att det handlar om att lånet innan varje amorteringstillfälle är något större än lånat kapital pga. Utestående ränta som man då också får betala ränta på.