Skapa mer värde för ens företag

Halloj,

Jag är anställd på ett bioteknisktföretag där jag i det mesta jobbar på labb. Jag har även hand om beställningar av förbrukningsvaror och lite Quality Control på det som teamet gör i labbet.

Nu, 3 månader in i jobbet, vet jag vad man gör här. Jag har koll på vad som kan kompletteras i laboratorieavdelningen och jag känner nu:

Hopp, vad gör jag nu då?

Under några lågintensiva dagar på labb har jag programmerat för att underlätta hur vi sköter rådatan vi genererar på labbet och jag älskade verkligen att programmera.

Men jag undrar, vem, på ett företag, kan jag prata med för att mer sedimentera att jag är en person att behålla då min provanställning löper ut?

Till att börja med så är det väl rimligt att tänka sig att du har en chef?

Om du vill briljera kan du ju läsa på lite om computerized system validation inom biotech/medtech för att visa att du förstår att man i denna bransch inte får leka programmerare hursomhelst. :nerd_face:

2 gillningar

Vad vill du göra? Är det verkligen QC labb, eller är det programmering? Har ni nån R&D-avdelning där man kan arbeta lite mer fritt, och där egenkomponerade program faktiskt kan användas och inte behöver vara supervaliderade?

Jag vill vara kvar på jobbet. Jag vill att de ger mig en tillsvidareanställning och jag vill känna att jag har bevisat att jag är värd en.
Jag är anställd som laboratorieingenjör och arbetar på labb den största delen av tiden. Vi kör inte på labbet varje dag, och vissa dagar har vi bara att kontrollera datan vi genererade och sammanställning av den. Programmet jag skapade var främst till R&D-projekt.

1 gillning

Sant. Jag vill bara inte att det ska verka som att jag inte gör något. Men det kanske mer ses som att jag är driven om jag säger att jag har lite tid över här och där?

Ska kika på det! Som jag svarade nedan så jobbar jag främst med R&D, men jag kikar in lite på det där! Tack!

Det är ju lite en balans det där. Man vill ju dels visa att man är hungrig, men samtidigt att man kan ta egna initiativ.
Du har förmodligen en chef som du kan bolla dina utvecklingsmål med, så kan ni tillsammans sannolikt hitta en win-win lösning för dig och företaget du är anställd hos.

1 gillning

Spontant känns det väl som ifall du inte har misskött dig under din provanställning så borde du få “fast tjänst”? Så går det ju normalt till och jag har aldrig varit med om att man ska behöva springa och “försvara sig”.

Med det sagt så jobbar jag i en helt annan branch inom QA/QC. Att chefen inte känner till exakt vad man gör på dagarna följer med många jobb men så länge man inte missköter sig ser jag inget problem i det utan det följer med ansvaret.