Jag jobbar just nu på en folkhögskola med en hel del olika inriktningar och kurser. En dag i veckan har elever, och de lärare som önskar, något som kallas skapande. Under cirka 75 minuter träffas vi i olika grupper som intresserar just oss. Den här perioden har jag valt att hålla i en grupp med just privatekonomi.
Min egen resa började ungefär samtidigt som Covid och jag blev snabbt lätt beroende. Detta ledde in mig på RT, ekonomipoddar, böcker och ett allmänt intresse för att spara/investera pengar.
Det här är mitt sätt att ge något för det jag fått. Att ge andra en chans att se på pengar som något roligt istället för en till stressfaktor.
Jag vänder mig nu till er för att få tips och råd. Hur skulle ni lägga upp en sådan här grupp? Vilka resurser skulle ni använda er av? Allt mottages tacksamt.
Kommer använda mig av:
RT
Google Classroom
Boktips (de kommer inte hinna läsa en bok på den tid som erbjuds, men jag vill gärna ge förslag till vidare “studier”). Lysa Avanza
Tack för er tid. Många av er har hjälpt mig på min resa.
Jag tänkte också direkt på Mer pengar för pengarna, men Peter han före.
Deltagarna i gruppen är de som redan är intresserade av ekonomi då?
Jag tänker spontant att ta olika ämnen vid varje tillfälle.
Sparande. Vilka sparformer finns det? Aktier, aktiefonder, räntefonder, sparkonton (med/utan bindningtid). Vad innebär insättningsgaranti? Aktiv förvaltning vs index. Vad säger forskningen?
Försäkringar. Vad behöver man försäkra sig mot? Bli inte överförsäkrad. Jämför försäkringar och olika bolag.
Lån. Diskussioner kring detta och vikten av att jämföra räntor.
Se över kostnader. Kostnader för olika streamingtjänster som kanske inte används. osv…
Det finns ju en del relaterat till det, men har bara något enstaka avsnitt. Överlag tycker jag att det är viktigt att inte blanda in för mycket egna känslor i avsnitten. Med det sagt är det lätt att bli ryckas med i entusiasmen hos gästerna. Allt med en nypa salt, antar jag.
Tack för ditt svar!
Det är svårt att säga innan gruppen är ihopsatt.
Generellt jobbar folkhögskolan mycket med diskussion och praktiskt arbete. Finns en hel del med bakgrunder som inte tillåter för mycket teoretiskt. Förhoppningen är såklart att de är intresserade, men inte nödvändigtvis på samma nivå som folk på det här forumet.