Skapar onlinehandeln fler potentiella bostäder?

Det är ingen hemlighet att mer och mer shopping sker online. En gång var det CD-skivor, böcker och småprylar. Nu kan det mesta köpas online och fås hemlevererat eller skickat till ett uthämtningsställe.

Vad gör detta med alla butikslokaler i innerstan? I Stockholm blir bottenplanen kontor, hipstercaféer och instaboxlokaler. I Malmö ligger det tre caféer per 50 meter längs gågatan och i Lund står tidigare attraktiva lokaler tomma osv.

Detta är säkert olika varianter på sanningen i många svenska städer. Samtidigt har vi bostadsbrist. Är det möjligen läge att fler och fler gamla butikslokaler blir bostäder (lokaler som kanske t o m en gång varit bostäder)? Hur mycket av regelverket skulle tvingas justeras? Är detta ens en del av lösningen på bostadsbrist i populära städer?

Tanken kom till mig då jag högst ovetenskapligt tyckt att flera butikslokaler bjudits ut på Hemnet som potentiella bostäder. Chippa in era tankar och eventuella erfarenheter i ämnet. I förlängningen tänker jag också på min just nu ganska deppiga placeringar i fastighetsfonder. :sweat_smile: