Skatt på internetjobb?

“fått jobb” men inte börjat än hos Telus International (baserade i Kanada?) (tekniskt sätt är de min kund?) Och undrar hur skatt funkar.

Om jag behöver betala skatt som egenanställd (behöver man registrera dig som egen firma eller verksamhet eller något?) så blir väl totala skatten typ 60% och känns kanske inte värt då…

“New hires” pdf säger

  1. Q: What are my tax obligations?
    As an Independent Contributor, you are solely responsible for the payment of any taxes, fe
    es, costs or otherwise to the appropriate tax authority in a timely manner and as prescribed
    by law.
    As an independent Contributor, it is essential that you are registered as a self-employed
    person and payment of tax is your individual responsibility.

Och i mejl skriver de

The services you provide to TELUS are provided as an independent contractor. Your tax consultant should be able to advise you on the tax rules that are applicable within your jurisdiction.
Please note that all invoices will be generated in your name.

Du måste registrera egen firma alternativt starta ab om du inte går via egen anställnings företag typ frilans finans.

5 gillningar

Man kan, men det är inte rätt.

2 gillningar

Att spela dum hjälper inte när skatteverket upptäcker det och du behöver betala 40% skattetillägg på undanhållen skatt.