Skatta på fonder vid bodelning?

Här är situationen: ett gift par utan äktenskapsförord ska skiljas. Mannen, min svåger, har ett par miljoner i fonder, min syster har nästan ingenting. De har gemensamma konton på ett par hundra tusen. De är överens om att dela rakt av, men hur räknar man ut hur mycket svågern ska betala systern? För om han ska ge henne typ en miljon så måste han ju sälja fonderna (som inte ligger på ett ISK) och då försvinner ju en hel del i skatt?
Tacksam för räknehjälp…

Ja, man måste ta hänsyn till skatten annars blir det fel.
Eftersom vi inte har några ingångsvärden på aktierna går det inte att bidra.

Ett exempel. Har mannen köpt aktier för 400 000 kr och säljer för 1 000 000 kr blir reavinsten 600 000 kr. Skatten blir då 180 000 kr.

Fast det är inte aktier utan aktiefonder. använder man ingångsvärden där med?

Det kommer nog inte min svåger kunna få fram nämligen. Är det då som med aktier, att man kan använda ett schablonvärde?

Aktier eller aktiefonder, samma regler gäller! Kolla med banken. Den bör veta ingångsvärdet.

Måste hon ha kontanter? Kan inte hälften skiftas över till henne och hon tar över den latenta skatteskulden?

2 gillningar

Banken har säkert koll på detta.

Jo, det vore minst lika bra om hon fick ta över hälften inklusive skuld. Jag visste inte att man kunde göra så. Skifta över? Annat ord för ge bort? Betala skuld? Vad menas rent konkret med skifta?
Jag förstår att banken vet och kan detta. Men jag har att göra med en rätt märklig svåger. Man måste förklara och förbereda. Och dessutom hör han till de som talar om “rådgivare” och har köpt bankens dyra fonder. Det är därför jag försöker ta reda på så mycket som möjligt. För hans egen del tycker jag att han med eller utan skilsmässa borde sälja och flytta allt till billig index. Då skulle han ha lättare att förstå sina pengar, tror jag. Och för min systers del behöver hon få veta på ett ungefär var (och om, så att säga…) hon har råd att bo.

Det finns minst tre lösningar.

1. Sälj allt, betala skatten och dela sedan på behållningen.
  2. För över halva innehavet till den som inte äger fonderna. Se till att ni får ingångsvärden från banken inför kommande försäljningar. Det kan ta en tid för banken att hantera en överföring vet jag av egen erfarenhet.
  3. Beräkna värdet på fonderna minus den latent skatteskulden och för sedan över halva beloppet till den andra parten, Detta förutsätter väl att ägaren av fonderna har andra tillgångar.

Tack! Bra att veta att överföring kan ta tid.

Skifte lika med uppdelning som i arvskifte.

Är det så att tidigare make hävdar 30 procent skatteavdrag, försöker han lura din syster.

Alla tillgångar och skulder ska läggas samman.
Finns det mer är dessa fonder? Hus? Lån? Lösöre?
Sammanlagda värdet är det som ska delas.

Nej nej nej. Man måste absolut inte sälja av allt.

Man samlar ihop den totala mängden som båda äger. Detta gör man separat.

Så han inventerar vad han har i värde. Sen drar han av sina skulder. Det som blir över är X kr

Hon gör likadant. Det som blir över är Y kronor.

Sen tar man (X+Y)/2. Detta ska båda ha efter bodelningen. Så han ska ha/ge X - (X+Y)/2

Säg att det blir 200 000 kr. Han behöver inte sälja sina fonder om han kan ordna pengarna på annat håll. Det är inte grejerna man äger som måste delas, det är värdet av dem. Tex får var och en välja om man vill ge pengar eller en grej.

Ovan gör man om man vill dela på allt. Många väljer att endast ta med utvalda grejer såsom bil och hus. Resten behålls av respektive ägare.

Sen är jag osäker på vilket värde man använder i fondkontot. Det faktiska saldot eller saldot minus skatt… Osäker på den.

Men de kan ju göra som de vill. Så länge båda är överens. Det är ingen som kommer kontrollera att det är exakt 50/50. Är båda överens är det ok även med 90/10 :+1:

1 gillning

Jo, vi vet att man ska dela efter avdragna skulder och att det är värdet, inte fonderna i sig, som ska vara lika för båda. Det jag undrade var hur man skulle tänka i skatteavseende när det gällde försäljning av fonder. Men! jag fick tag på en person på banken, som Nestor föreslog, och det är också mycket riktigt som han skrev ovan att min syster kan helt enkelt få hälften av fonderna, det ordnar banken. Sedan kan hon själv välja om hon vill sälja och betala skatten eller fortsätta äga fonderna.

2 gillningar