Skatte-smart metod med IPS för pension som nystartat AB (eget)

Hej Forumet

Tack för all input i tidigare trådar. och tack @Monica för din input. Nu har jag grävt ordentligt, pratat med skatteverket och kommit fram till följande metod för hur man kan betala så låg skatt som möjligt på pensionsavsättningar i eget nystartat AB (bara en anställd, egen). Tar gärna emot feedback på denna ide.

1. Ta lön varje månad EJ inräknat avsättning för pension. Betala arbetsg.avg och preliminärinkomstskatt som vanligt.

2. Sätt undan för pensionen (det som ska till IPS sen) varje månad till företags KF tillfälligt. Summan som ska sättas in är pensionsavsättningen + arbetsgivaravgift för pensionsdelen.

3. Sista månaden innan bokslut, höj lönen med det som finns på företags KF avsatt för pension och betala in den extra arbetsgivaravgiften (för den höjda sista månadslönen) till skatteverket. Sätt in pensionen på IPS. Dra av IPS avsättningen i inkomstdeklarationen.

På detta sätt får man ner den totala skatten för året tillräckligt mycket för att det ska vara lönt med IPS, men undviker samtidigt en avdrags-fälla att stå utan skattepengar vid uppstart av bolaget (bristande likvid). Detta genom att få årets avdragsmöjlighet för IPS undanröjd i fall man skulle behöva dryga ut sin bolagsverksamhet med en vanlig anställning med kollektivavtalad tjänstepension (tex korttid eller ej 100%) under året.

Enligt skatteverket försvinner nämligen IPS avdragsrätten för hela året om man har en enda liten inbetalning till tjänstepension det året.

Om man tvingas ta en anställning med tjänstepension så måste man istället behålla årets pensionsavsättning i det företagsägda KFet för senare utbetalning som lön eller utdelning, alternativt ta ut i utdelning efter årsbokslut och sätta i privat ISK.

med ovanstående metod så spar man även arbetsgivaravgiftsdelen för pensionen för året och kan ha denna investerad i KF fram till månaden innan bokslut.

Jag har jämfört alla scenarion med IPS, KF, utdelning vs. lön etc och har räknat in 13% inkomstskatt efter 69 år (född 1971). Pensionen från IPS kommer tas ut då. Detta scenario är det som summa sumarum ger minst skatt och säkrast upplägg.

Jag tar väldigt gärna emot försök att slå hål på denna plan.

Eller vänta nu här… om jag skulle sätta in 10.000 kr i månaden i IPS för pension, så skulle sista lönen bli 120.000 kr + vanliga lönen. För inkomstskatten spelar det ingen roll då de 120.000 kr är direkt avdragsgilla, men hur funkar det med arbetsgivaravgiften? Är den progressiv på nått sätt med så höga löner?

PGIn och SGIn tänker jag räknas på hela året? Snittas lönen över alla månaderna eller hur räknas detta?

Eventuellt måste man skicka in en jämkningsblankett två veckor innan sista lönen för att slippa preliminärbeskatta pensionsdelen som sen ska vara avdragsgillt. Gör man inte detta kan man behöva ligga ute med pengar i några månader.

Pensionsgrundande inkomst räknas på årsbasis. Vi upprättsr vår självdeklaration en gång per år.
Skatteverket har inte resurser att hantera PGI en gång varje månad.

Arbetsgivaravgifter är inte progressiva.

Hur kan du räkna med 13 procent skatt efter 69 år? Jobbskatteavdraget gäller ju inte pension och tjänstepension. Själv är jag 70+ och betalar drygt 28 procent i skatt.

Jag ringde skattemyndigheten och frågade, och då jag är född 1971 så jag flyttas jag till kolumn 2 när jag blir 69 år, med förhöjt grundavdrag. De gjorde en koll på min uppskattade inkomst och det blev totalt 13% skatt.

Men detta ska förstås dubbelkollas.

Har du en extremt låg inkomst så kan det bli så. Själv har jag i år legat en bit över 500 000 kr och får då som sagt cirka 28 procent skatt.

Skattetabellerna ser du på nätet. Detta skall du inte behöva besvära Skattemyndigheten med.