Jag ber mitt jobb skatta 3000kr extra varje månad som sedan används till resa varje år.
Förra året inträffade 2 dödsfall inom familjen i april månad vilket innebar att jag var sjukskriven till december 2023 och levde på pengar från Försäkringskassan.
Nu har jag återgått till 100% och allt flyter på, men jag misstänker jag inte får tillbaka mycket alls på skatten i och med sjukskrivningen under förra året.
Är det någon som vet hur det fungerar med skatten under tiden man varit sjukskriven?
Jag brukar få tillbaka ca 35.000kr men jag misstänker att jag inte får tillbaka mycket alls i och med min situation.
Har ni någon aning innan beskedet släpps och jag själv ser det i Kivra? Har ett vanligt ISK på sidan av och inget mer som kommer beskattas.
Ok så jag kan räkna med ungefär samma belopp nu i mars via Kivra även fast jag fått pengarna från FK och varit sjukskriven utan lön från arbetet stora delar av 2023?
Du har väl fått pengar från Försäkringskassan i stället för lön och där har det väl inte dragits 3000 kr extra per månad? I så fall kommer skatteåterbäringen att bli betydligt mindre.
Varför låter du dom dra 3 tusen extra? Är det inte smartare att ta pengarna själv och köpa fonder eller ha dom på nåt sparkonto med bra ränta? Skulle aldrig be jobbet dra mer skatt.
Jag tycker det låter lite förvirrat detta. Du får inga pengar via Kivra, det är endast en postlåda. Du skattar på din inkomst, oavsett om du under året får pengar från din arbetsgivare eller Försäkringskassan.
Mängden skatt du ska betala beror på hur hög din inkomst under året varit. För att underlätta för dig gör både arbetsgivaren och Försäkringskassan skatteinbetalningar åt dig. När du deklarerar får du facit, vad din totala skatt för föregående år ska vara. Om arbetsgivare och Försäkringskassan tillsammans betalat in mer än vad du ska betala, får du tillbaka pengar från Skatteverket. Om de tvärt om betalt in mindre får du betala restskatt. Inte i något av fallen har någon gjort något fel.
Anledningen till att arbetsgivare och Försäkringskassan gör dessa inbetalningar åt dig är för att du ska slippa ansvara för en jättebetalning till Skatteverket på några hundratusen när året är slut…