I år kommer jag med största sannolikhet passera brytpunkten för statlig skatt om jag tar ut föräldrapeng i sommar på sjukpenningnivå. jag planerar ta ut relativt lång föräldraledighet i år och det samma nästa år. Nästa år kommer jag troligtvis inte passera brytpunkten eftersom jag kommer förhoppningsvis kommer få ett lugnare jobb (jag hoppas på det för har redan gått in i väggen en gång i år och förväntar mig inte någon förbättring på denna arbetsplatsen jag är nu). Vilken typ av föräldradagar borde jag ta ut i år och nästa år. Jag kan löneväxla på befintlig arbetsplats och troligtvis nästa år (på ny arbetsplats) om det skulle behövas.
jag har ITP1 så jag får 30% extra avsättning på belopp över en månadslön på ca 52 medan allmänpensionavsättning på 18,5% slutar vid ca 56 000 kr i månaden.
Kan du inte ta ut dagar på lägstanivå denna sommaren då? Om du ändå vet att du kommer över brytpunkten för statlig skatt?
Eller inte ta ut föräldrapenning alls om barnet är under 1år, annars kan det bli strul med SGIn vilket inte låter så bra att riskera speciellt om du redan är på gränsen till utmattning.
3 gillningar
Normalt brukar man ju få färre pengar än från lönen när man har föräldrapenning istället. Jag får inte riktigt ihop hur det kan gå åt andra hållet.