Skatteunderlag isk konto

Godmorgon på er

Hittade en vad jag tycker intressant sak på mitt isk konto

Hade btu som delades upp i aktier och 2 st to

Mina nya to las under övriga värdepapper men värdet skrevs in som mitt inköp av btu och eftersom det var 2 to i varje btu så blev det dubbla inköpsvärdet på på mina nya to samt att detta las som värde och inte som vanligt 0kr tills dom kommer på rätt plats

Har andra btu nu i dagarna som to lagts på samma ställe fast med 0kr i värde

Min fråga är ju ( om jag lyckats förklara rätt )

När mina to ligger med mitt inköpspris för btu gånger 2 eftersom det fanns 2 to i varje btu då läggs väl detta i skatteunderlaget för isk?

Och detta ändras ju senare och senast pris kommer in istället

Så min fråga är ju eftersom alla insättningar och uttag räknas in i skatteunderlaget så hur blir det ned detta

Jag har ju fått en ökning av värdet(insättning) som tas bort senare och ändras till säljpris ( uttag)

Samt då att den sista så ligger to med 0kr i värde medan då förra låg med inköpspriset på btu

Kan ju eventuellt vara att övriga värdepapper inte ingår i isk kontot men det flyttas ju mellan övriga värdepapper och isk en del så då blir det nya summor som går ut och in på kontot som skall ligga som underlag för skatt

Kan det vara så? Hoppas jag gjort mig någerlunda förståd

Vad är TO o BTU förkortningar för?

1 gillning

Sorry skulle väl skrivit det med

To är Teckningsoptioner

Btu kan jag just nu inte exakta utrycket men det är betald teckning ( paketet du köper med aktier och to i är det bara aktier heter det bta)

Minnet är bra men kort och långsamt så vad u står för kommer jag på senare idag :smiley:

Det är väl bara att fråga din bank hur detta hanteras?

Magkänslan säger att om det sker på ISK borde det inte trigga någon extra beskattning.

Om värdepappershändelser av sig själva genererar insättningar och uttag helt i onödan känns det som att banken har tänkt fel när det satts upp, om inte något lagkrav säger att det måste hanteras som det.

Vad menas med detta? Sker det automatiska transaktioner mellan dina olika värdepapperskonton som du inte har kontroll över?

Är detta “övriga värdepapper” tekniskt sett eget konto som dessutom inte är ISK?

1 gillning

Har Avanza och det finns en grupp som heter övriga värdepapper

Där läggs det som inte passar annars tex företag som avnoterat sig, kursade, när btu delas upp läggs dem här först innan dom kommer på rätt plats. Går inte att handla med dom som ligger här samt då brukar det inte vara något värde på sista raden utan värdet försvinner till 100% men återkommer vid flytt till rätt plats ( kan finnas värde i inköp, senast o liknande men 100% minskning till sista raden)

Sedan finns såklart af och isk som visas som en grupp och fonder, teckningsoptioner och teckningsrätt som egna grupper samt då övriga värdepapper

Ok, jag skulle fråga Avanza.

1 gillning

Har skickat frågan till avanza med men tänkte att det går ofta snabbare här samt det kanske är något att hålla koll på om det är utbrett eller olyckshändelse

Kanske inte betyder något alls elker så läggs det på skatteunderlaget och då kan det göra större eller mindre skillnad

1 gillning

Ok, återkoppla gärna med svar här sen, det kan vara intressant att veta.

1 gillning

Min amatörmässig tolkning av din text ovan, är att de transaktioner du nämner INTE skapar några kontanta transaktioner in på ditt ISK o därmed inte belastar ISK-skatten. Dock så kan ju TO, BTU mm skapat ett ökat värde på ISK-kontot o därigenom öka din isk-skatt. Såvitt jag förstått så skapar kontanta insättningar ISK-skatt (undantag är väl att man hos en del banker kan flytta sina ex aktier/fonder fr AF till ISK o då skapas ISK-skatt samt realisationsvinst/förlust)