Stämmer det att SKF ska göra en avknoppning där aktieägarna får aktier i nya bolaget? Var i så fall kommer detta noteras? Sverige eller utomlands? Varför jag frågar är för att jag vill veta om man ska köpa skf i isk eller kf?
Du hittar information om det på SKFs hemsida.
Stockholm under Q4, ska heta SKF Vertevo
Varmt tack för infon. Det var inte jättelätt att navigera på deras hemsida. Men då vet jag att avknoppningen sker i höst och att bolaget blir sverigenoterat. Bra! Då kan jag investera via isk.
Det är vad de gått ut med. Jag kan inte garantera att det blir så ![]()
Nu har du namnet åtminstone och kan söka mer information.
Har du någon uppfattning om hur proportionen ser ut, dvs hur många aktier i skf det krävs för att man ska erhålla en aktie i dotterbolaget?
Har inte sett någon sådan information än. Är rätt många månader dit.
För egen del spelar det ingen roll. Inga planer på att utöka eller sälja de aktier jag har.
Varit väldigt tyst kring avknoppningen senaste månaderna. Ingen som vet mer?
Inte sett något, men jag sålde av mina SKF två dagar sedan. Osäker på SKFs framtid samt vad som kommer hända vid avknoppningen. Finns annat jag hellre äger.
Jag vet givetvis inte mer än andra.
Vad gör dig osäker på SKF?
Först och främst, jag är ingen expert. Kan inte ens säga att jag gjort någon djup analys av SKF och Vertevo. Ha det i tanke.
Tittar vi historiskt så finns det många avknoppningar som blivit framgångsrika (Epiroc, Essity, Husqvarna etc.) men även en del som gått dåligt.
En avknoppning kostar väldigt mycket då man ska lägga fokus på att dela upp verksamheter, system, fabriker, anställda etc. och det kan skada finansiellt och effektiviteten på verksamheterna. Sen har man frågan på hur man kommer att se på dessa kostnader och respektive bolags framtid. Jag gillar SKFs produkter och kvalité, de är i världsklass. Vertevo som kommer vara fordonsdelen har väldigt låga marginaler och fordonsindustrin är väldigt volatil. Börsen kan krossa den aktien när den delas ut. Eller så älskar de den för att nu kan den delen satsa på egen hand. Huvuddelen (SKF) blir renodlad med större marginal och kan värderas högre på egen hand. Men hur marknaden kommer reagera och göra är svårt att sia om, och jag valde att hoppa ur nu. Möjligt jag köper in mig i SKF igen efter avknoppningen då jag inte vill äga fordonsdelen.
Om jag har fel och båda aktierna går mot skyarna så kommer jag ändå vara glad över att ett svenskt bolag blir änu mer framgångsrik. Jag har ju trots det SKF i mina svenska indexfonder.