Det är väl nästan som att svära i kyrkan att ta upp ett ämne som swing trading i detta forum, men min frågeställning är:
“Finns skickliga swing traders eller är detta ytterligare en myt?”.
Och vidare “Om det finns några, hur gör dom för att lyckas?”
Med “skicklig” avses att kunna påvisa ett track record som över en längre tidsperiod med råge slår t ex ett globalt index. Mer eller mindre en artist som har som jobb att tjäna hyfsat snabba pengar på börsen via köp och sälj av enskilda aktier. Inkluderar även blankning i detta. Med “längre tidsperid” så avses åtminstone 10 år eller längre.
Jag har hittat ett fåtal intressanta inlägg i diverse trådar (t ex Storskogen tråden) och podd-avsnitt (t ex 2nd and 3rd level thinking). Någon riktig deep dive har jag dock inte hittat.
Så, många riktig smarta, kunniga och erfarna individer i detta forum…vad kan ni kasta in här?
Ps. om det t.o.m. finns någon skicklig swing trader i detta forum, så förstår jag att den typen av yrkes-hemligheter sannolikt inte vill avslöjas i en sådan här tråd.
Ds.
Det här är ju ett fascinerande ämne i min värld (givet att dessa individer finns på riktigt). Det är huret som är det riktigt intressanta….
Intressanta parametrar som tagits upp i andra trådar är t ex:
riskmitigering (att kunna gå ur/ ta sig ur med ok förlust om betet går åt fel håll)
stor kunskap om aktien och företaget som sådant. T ex aktiens historik, företagets historik, blankningar, sektor-rotationer, vad som skrivs i olika forum / medier på nätet etc etc
makro-koll
bransch-koll
någon form av mystisk erfarenhetsidé när läge att 1. Köpa 2. Sälja. Så måste ha rätt 3 ggr för att lyckas med betet.
En pikant sak med stop-loss inträffade tidigare i år när någon handlare hos Citi (?) slant på tagnentbordet och orsakade ett stort tillfälligt börsras vilket triggade stop-loss hos traders om jag förstod rätt.
Nej givetvis går det inte att tjäna pengar på något annat sätt än att köpa indexfonder, prosit. Men det finns sånna som tror det. Dessa personer gillar i regel volatilitet. Att jobba med stop loss är givetvis tveeggat men de som tog stoppen tidigt och hann uppfatta vad som skedde var också snabba in igen på botten. Just Citis misstag verkar ha varit en trader-julafton. Den som följt börspodden sedan start t.ex, behöver nog inte övertygas om att det går att tjäna pengar på trading.
Måste allt vara så svart och vitt och religiöst? Finns det några belägg för att indexfonder inte bara gör folk deprimerade?
Well, jag var mest ute efter om forumet hade några större insikter att dela med sig av… har inte följt några poddar e dyl som behandlar ämnet. Min känsla är dock att det finns skills där ute och individer som bitvis tjänar bra med pengar på t ex swing trading. But who knows…
Det är just det här jag stör mig på lite. Alla ska ha sin egen sanning i alla frågor. Vaddå who knows? De flesta frågor är en Googling bort. Ändå ska man köra något slags öråd på ett litet forum för att etablera vad som är sant eller inte, istället för att ens själv försöka ta reda på någon grundfakta. Det finns folk i varenda by som tjänat bra med pengar på aktiesparande. Oavsett vad din känsla är.
Vad är skillnaden på swing trading, day trading och vanlig trading? Tänker eftersom du väljer just den formuleringen.
Jag föreslår för övrigt lite mindre youtube och lite mer textbaserad mediekonsumtion.
Haha, charmigt svar. Jag har (mig veterligen) inte bett dig personligen att ge ngn som helst input i detta ämne. Om du stör dig, varför ens lägga ngn energi på detta? I övrigt verkar du ju sitta på fakta och sanningar som iallafall inte jag vet ngt om.
Och var har du fått denna info ifrån? Jag kollar inte på youtube (mer än då RT avsnitten). Men du själv verkar ju följa diverse poddar, var det Börspodden?
Vaddå är du Poseidon, havets gud, som talar för havets folk? Eller hur menar du när du formulerar dig så? Jag undrar alltså vad du är för auktoritet på ämnet som kan ifrågasätta saker med “det är i alla fall inget jag vet om”. Lite som när taxiförare ska berätta för mig vad som är bra respektive dåligt med Nato. Klart du har koll på läget gubben, hade varit bättre om Jens Stoltenberg körde taxin å du fick vara generalsekreterare för Nato.