När man har en “strategi” som fokuserar på enskilda aktier, i en eller annan form, så är den sannolika utgångspunkten att man tror sig kunna slå index. Det finns förstås personer med mer utvecklade strategier, verktyg osv. men väldigt många som gör detta är ju vanliga småsparare som kanske läser Dagens Industri eller olika allmänt tillgängliga källor på nätet.
Jag undrar nu om det vore möjligt att med någon sorts precision uttala sig om den förväntade avkastningen för denna kategori småsparare. Den gruppen som ägnar sig “aktieraketer”, bingolotto eller liknande kan vi strunta i nu utan jag tänker så här:
- Ett perspektiv är att titta på genomsnittliga avkastning för småsparare, alltså inklusive både idioter och genier.
- Ett annat perspektiv är att titta på den genomsnittliga avkastningen för olika kategorier aktier. Ett möjligt antagande skulle kunna vara att de allra bästa respektive allra sämsta aktierna kan räknas bort. Vi utgår helt enkelt från att vår hypotetiska småsparare är “rimligt smart” i meningen att hen inte satsat på Fermenta, SBB, Aegirbio eller något liknande. Istället har hen satsat på “mainstream-aktier”. Hen har alltså inte totaltorskat genom att satsa på riktigt dåliga aktier men inte heller haft tur och satsat på de där få aktierna som överpresterat väldigt. Man kanske skulle kunna prata om någon sorts medianavkastning så att säga.
Jag kan inget om det här men jag tycker att frågan är intressant. Det finns säkert någon statistik eller forskning som kan ge en uppfattning om den här frågan. @janbolmeson