Jag närmar mig slutet av min nuvarande leasingperiod för en Kia Ceed PHEV och har börjat utforska alternativ för nästa bil. Jag har märkt att många privatleasingavtal nu kräver en handpenning eller kontantinsats, vilket inte var fallet för tre år sedan när jag leasade min nuvarande bil (vad jag kan minnas i alla fall).
Jag undrar över skillnaderna mellan att leasa en bil med handpenning och att köpa en bil med hjälp av ett billån, speciellt eftersom båda alternativen ofta kräver en insats på 20-30%. Är detta bara ett sätt för leasingföretagen att minska sin risk, eller finns det andra faktorer jag bör överväga?
Tacksam för alla insikter eller erfarenheter ni kan dela med er av!
Jag tror inte det sänker deras risk. Risken är bilens värde efter leasingperiodens slut.
Kostnaden brukar vara identisk om man betalar en kontantinsats eller ej vid leasing, skillnaden är bara att finansieringsföretaget får in pengarna tidigare och tjänar därför mer (ett par procent per år på summan de får för tidigt).
Tar du lån så kommer det vara fördelaktigt om utfallet är att bilen är värd mer efter periodens slut än vad företaget kalkylerade med. Är den värd mindre än kalkylen förutsåg så var leasingen fördelaktig. Med lån sitter du på risken, med leasing flyttas risken till finansieringsföretaget.
Jag har alltid undrat varför man skulle vilja betala en första förhöjd hyra ö h t när man inte tjänar något på det.
Tittade på seat. Skillnaden är 300 kr per månad, 10 800 kr över en 3-års period som man får ner månadskostnaden om man betalar 10 000 kr i första avgift.
Sätter du in 10 000 kr på ett fasträntebankkonto får du samma avkastning. More or less.
Så i rådande klimat med högre kostnader för den ”bakomliggande” finansiären/banken så är handpenningen ett sätt för finansiären/banken att säkerställa sina marginaler up front så att säga?
Det är precis denna typ av vinklar jag också vill få in .
Jag hoppas verkligen att min bilförsäkring kommer gå in och täck större skador eller en totalkvaddning om så skulle vara fallet. Självklar kan det var så att jag får stå för en saftig självrisk, men jag hoppas att den summan skulle vara liten i relation till handpenningen för en elbil (ca 100 000 och uppåt vad jag sett).
Tack för ditt svar @anon36914943, jag är helt införstådd med de grundläggande skillnaderna mellan alternativen.
Jag tror jag har fått det svar jag var ute efter från @Skogstokig ovanför!
Jag skulle också ha kunnat formulerat min ursprungsfrågan på ett annat sätt, typ, ”vilka är de bakomliggande orsakerna till att privatleasing med handpenning har blivit så vanligt i förhållande till för 3 år sedan när jag åtminstone inte såg röken av denna typ av upplägg”.
En gissning är att det är högre risk att leasingtagare idag hamnar i ekonomiskt obestånd. De som bedöms ha sämre kreditvärdighet kanske då kan erbjudas samma bil till samma kostnad men på villkoret att säg 50% av 3-årskostnaden betalas direkt så månadskostnaden är 50% lägre.
Om det är så att alla kunder tvingas gå till annat bolag eller betala hög ”kontantinsats” så kanske anledningen är någon annan. Finansieringsföretagen bör ha bra kreditvärdighetskoll på kunderna för att kunna differentiera
Det är lättare att lura in folk i treåriga leasingavtal om det heter ”endast 3990:-/mån” än om det står ”5000:-/mån”. Även om det i det förstnämnda fallet krävs en första förhöjd hyra på, låt säga 36 000:-…
Samma logik som att det är vanligt att ange ”från-priset” X istället för att ärligt säga att ”om du vill ha vinterdäck, service och försäkring eller annan färg än solid Sovjetgrå så kostar det X*1,3…
Hej @Skogstokig, frågan har inget att göra med mig eller erbjudanden som jag fått. Jag har sett detta när jag varit inne på olika hemsidor och kollar på olika elbilar, så det verkar vara något mer generellt.
Tror kanske @anon36914943 är inne på något, för tre år sedan kollade jag på hybrider, och de är i regel avsevärt mycket billigare än de rena elbilar jag nu kollar på.
Så en möjlig logisk förklaring skulle kunna vara att när man kommer över ett visst bilpris så kanske det är mer regel än undantag att handpenning blir en del av leasingupplägget.
Tror den största anledningen till en första förhöjd avgift är att de kan annonsera ett lägre månadsbelopp och på så få fler att klicka på annonsen och även hamna högre upp i sökningar när folk söker på leasing erbjudande på blocket och liknande.