Jag har funderingar på att låta en oberoende pensionsrådgivare (Kollberg & Enqvist) gå igenom mina nuvarande placeringar. Den kostar ju en del. Varför inte låta en bank göra den “gratis”? (Om jag bortser från att banken kommer försöka ge mig råd som ger de själva avkastning.)
Kommer banken vara opartisk om de själva säljer fonder?
En oberoende rådgivare bör/kommer sätta dina ekonomiska intressen först.
En rådgivare från banken kommer blanda bankens, sina egna och dina intressen. Det är banken som vinner jackpot när en kund följer deras råd.
Jag tänker mer på vilken risknivå man ska lägga sig, kanske branch, geografi, aktie eller räntor etc…
En bank försöker ju självklart sälja produkter som ger de själva avkastning.
Om du har frågor på den nivån och dessutom redan utsett en pensionsrådgivare att kontakta, samt förstår bankernas begränsningar, varför inte göra slag i saken?
Nyfiken fråga, vad är deras arvode?
6.500:- tror jag de tar
Att prata med en säljare på banken borde ju vara helt uteslutet av självklara anledningar.
Oberoende är väl enda vägen att gå om man vill ha rådgivning. Man kan väl däremot fråga sig hur mycket vettig info som går att få ut jämfört med den info som finns på detta forum.
Mycket pengar, själv hade jag avstått. Däremot vill jag inte avråda andra.
Det finns pensionsrådgivare som är ytterst oseriösa och rekommenderar fonder där de själva får en kick-back från fondbolaget.
I detta fallet samarbetar man med Småsparguiden, så det borde vara “grönt ljus”.
- AP7 SÅFA
- Byt till billig global indexfond för tjp.
- Byt bolag vid kasst urval eller kass icke-kollektivavtalad tjp.
Har jag glömt nåt?
Det är naturligtvis inte självklart att det är en dålig idé att lyssna på vad banken har att säga, även om de gärna säljer sina egna fonder kan rådgivaren eller “säljaren” som många vill kalla dem faktiskt ha bra koll på pensioner och systemet i stort. Information kan aldrig vara dåligt om du gör något vettigt av den.