janbolmeson:
Allvarligt, jag tänker att vi stänger den för jag ser inte så mycket gott som kommer ut den annat än några inlägg som förtydligar min intention. Som jag ser det så är kärnan i tråden nedanstående citat:
Det gör att vi aldrig någonsin kommer att mötas eftersom det är den lägsta nämnaren. Då finns det ingen mening att diskutera mer.
Min (och mångas ställningstagarnade) är precis tvärtom. Jag litar mindre på min egen förmåga, min egen verklighet eftersom den bara består av 100% av vad jag tror men bara 0.00000000000X av verkligheten. Något som både Ray Dalio, Morgan Housel med flera resonerar kring i sina böcker för den som vill ha verkligheten.
Jag utgår nästan alltid från i grunden “Jag kan ha fel ” och är beredd på att ändra åsikt om det kommer externa bevis (ej anekdotiska). Sedan kan jag absolut argumentera för min sak fram tills jag blir överbevisad, men jag har ingen prestige (vill jag iaf gärna tro) i att erkänna misstag eller säga att jag har fel.
Ärligt talat kan nog du och jag vara överens om väldigt många saker, förutom just det här angående att lita på sig själv kontra “blint” på forskningen, om man accepterar anekdotiska “bevis” eller inte. Men vi kan parkera det där och så ska jag försöka hålla en lägre profil i just den frågan.
2 gillningar