Låter jätteintressant. Skog kan jag tänka mig är en investeringsform som är rätt gammal, så för den som inte är sådär fruktansvärt intresserad av själva skogsinvesteringen i sig så kan det nog vara intressant bara för de paralleller eller generaliseringar till investering i stort som man kan dra. Exempel på intressanta frågor:
- Hur skiljer sig skogsinvestering från andra investeringar?
- Hur bestäms pris på skog?
- Måste man själv ta hand om skogen?
- Hur långt tid tar det från det att man planterar skog tills man kan hugga ner den?
- Hur framtidssäkert är skog? Skulle det kunna komma någonting om typ femtio år som konkurrerar ut det (typ, vad vet jag, plastskog)?
- Vad händer vid skogsbrand? Kan man försäkra skogen?
- Hur ser prisutvecklingen ut på skog? Går den i cykler? Har det förekommit krascher i skogspriser? Vad påverkar priset?
Och så vidare… Gör förstås ingenting om någon annan skulle vilja besvara någon/några av dessa frågor i tråden.
Det var först när en vän till mig köpte skog som jag själv fick upp ögonen för denna investeringsform. Han sköter allting själv och skulle plantera masurbjörk som är redo att huggas ned när han skulle vara över 100 år gammal. Känns som en investering för existentialister.