Skratta eller gråta? | What indexfund gurus don't tell you

Men det betyder inte att svenska aktiebolag är det.

Varför inte gå med rejäl hävstång på statslånepapper om svenska kronan är undervärderad?

1 gillning

Jag ser det även som att jag valutasäkrar en stor vinst som jag gjort i EURO och USD-tillgångar genom att föra över det till en svensk indexfond.

Jag går från 19% home bias till 40% när USD står i nästan 11 kr och Euro i 12.

I worst case scenario har jag helt fel och kronan forsätter vara svag eller ännu svagare. Ja då har jag fortfarande 60% av tillgångarna i euro och USD.

1 gillning

Detta får du nog förklara, vad spelar valutan som dessa bolag (delvis) handlas i för roll för om bolagen är över eller undervärderade?

Det är inte självklart att ett bolag är över eller undervärderat bara för att börsen de handlas på/har sitt huvudkontor i en viss valuta (detta fall SEK).

1 gillning

Jag litar på riksbanken när de säger att svenskars tillgångar i globalfonder kan påverkas negativt av en valutaförstärkning av SEK.

1 gillning

Vad har det för relevans? Det är ju inte kopplat till att svenska bolag skulle vara undervärderade.

3 gillningar

Att bli rika genom att pumpa in pengar i indexfonder under typ 10-20 år ja. Den här tjejen är väl knappt 20 år gammal och har 4 miljoner dollar.

The truth is out there

1 gillning

Frågan är vart pengarna kommer ifrån, är hon inte en influencer som använder pengarna för att skapa någon typ av buzz?

1 gillning

…eller har hon?

Det finns folk på nätet som tror att Jorden är platt också.

10 gillningar

Knappt 20 år gammal? Hon är 40 år gammal!
Hon är säkert jätteduktig och driven men det verkar ju som att hon främst tjänar pengar på att sälja kurser och böcker till folk som inte vet bättre.

9 gillningar

Det här med skillnaden på DOING the thing vs SELLING the thing.

14 gillningar

Det många finans-gurus inte avslöjar är andelen de tjänar på sin publik och vilka investeringar som gått i toaletten. Indexfonder är dåliga för influensers för det är billigt och okomplicerat och tråkigt ur ett hype-perspektiv. Också intressant vilken andel i publiken som får lika bra resultat som influencerns påstådda resultat på sikt xD

3 gillningar