Skuld och sparande för 100 år sedan

Sprang på en bok på Avesta visentpark, Födoämneslära från 1922.

Bläddrade lite och hittade en del som var ekonomirelaterad. Hann inte läsa allt för mycket men tog bild på de två inledande underkapitlen ang. sparande och skuld. Hittade dock inget om investeringar :wink:

Man får en bild av vilket skifte som gjorts på relativt kort tid och hur annorlunda dagens ekonomi är uppbyggd där lån, kredit, leasing och abonnemang är normalen för många.

12 gillningar

Roligast är väl att så mycket är lika klokt idag, om än uttryckt på andra sätt. Det kunde lika gärna stått: “Ta inte snabblån”, “gör budget”, “sköt löpande räkningar” osv.

Är det du som bockat av med tre kryss efter att du tagit till dig av informationen? :wink:

1 gillning

Är helt oskyldig till kryssen haha.

Å andra sidan ses man idag som idiot ifall man INTE lånar. Att exempelvis betala av sitt hus är knappt försvarbart rent matematiskt och att leasa en bil kan ibland bli billigare än att köpa en likvärdig begagnad.

Att bolåna 1 miljon kostar runt 600 kr/månad.

Dagens lågräntemiljö skapar situationer som i 1922 års värld hade setts som tokiga.

2 gillningar

Väldigt sant!

Jag som då tillhör de som avbetalat sitt hus sitter ibland och illvilligt hoppas på nå’t lömskt ränteskutt bara för att rättfärdiga mitt val. :sweat_smile:

Å andra sidan… att bolåna tre miljoner kostar 1800:- och att få en räntedubblering eller mer är inte helt orimligt, även om det just idag inte ser ut att ske.

Mitt inre tycker nog ändå husmorstipsen i skriften i många fall är klokare än hur vissa i vårt samhälle hanterar sin privatekonomi idag.

Det fanns inget kapitel om lyxfällan va’? :rofl:

1 gillning

Magisk text. Tack för att du delade.

Fick mig att tänka på Nassim Talebs Lindy-effekt. Ett råd som bestått tidens tand i 100 år och fortfarande är relevant kommer högst sannolikt även vara relevant om 100 år.

1 gillning

Vad sa de om inköp av toppmoderna petroleumdrivna vagnar för privattransport? Elbilar tillhörde ju 1800-talet! :wink:

(Lyssnar på senaste avsnittet nu…)

1 gillning

Helt underbar text. Och att de beskriver husmoderns som ekonomichefen är lite förvånade. Hade trott att för 100 år sedan skulle hon bara laga mat och städa. Men det kanske är lite längre sedan.

Vore kul att läsa hela. Finns den på kindle tro?

1 gillning

Man är väl sugen att vilja köpa.

1 gillning

Osäker ifall just det exemplatet innehåller något om ekonomi. Tycks finnas en rad olika liknande upplagor. Skulle tro att denna är mer omfattande var gäller ekonomibiten.

1 gillning

Ja, gubbarnas uppgift var att stå vid bandet på fabriken och att hiva pilsner på ölcafét efteråt. Klart gumman fick hålla i portmonnän så det var nå’n ordning på torpet!

3 gillningar

Herregud vilka moraliserande och högtravande texter. Stackars människor som tvingades läsa att “förtänksamhet och förståndig sparsamhet” är viktigt men utan att få reda på hur man konkret ska uppnå detta.

Eftersom husmodern tog hand om alla hemmets inköp så var det naturligt att hon hade ansvar för ekonomin. Svårt att ansvara för ekonomin om man aldrig är den som köper mjölken.

Vad snäll hon var som skicka med pengar till pilsner! :smiley:

Ekonomidelen var mer omfattande, ca 10-20 sid om jag minns rätt. Jag tog bara bild på de två första underrubrikerna.

2 gillningar

Investering på den tiden var nog att safta, sylta, salta och lägga in mat så man överlevde vintern och kanske t.o.m. undslapp skörbjugg :slight_smile:

1 gillning

“inköpa eller bygga ett eget hem” fanns med vilket kan ha haft god avkastning fram till idag.

De har setts som tokiga de senaste 3000 åren.