Hej!
Kort summering av min livssituation. 46 år. Håller på att skilja mig, vi har sålt vårt gemensamma hus och nu bor jag i hyressätt som mellanlandning.
I augusti börjar jag nytt jobb i ny stad och ska således flytta. Ort är bestämt eftersom mina barn bor där. Jag kommer att ha dem varannan vecka och jag bedömer att jag behöver en bostad på minst 4 rum och två toaletter.
Jag har i mitt liv bott i hyresrätt, bostadsrätt och villa på landet och ser för. och nackdelar med alla olika boenden. Jag är rätt flexibel. För barnen skull är det dock fint att de kan gå ut och leka, cykla etc.
Jag tjänar lite drygt 60 000 kr/mån och har inga lån alls. Inför flytt har det varit självklart för mig att skaffa bostadsrätt eller hus, men nu börjar jag bli lite mer tveksam. De hus/bostadsrätter som finns ute i det ganska begränsade område jag letar ligger runt 3 milj för villa, kanske 2,5 + månadsavgift för bostadsrätt. Bostadsrätten skulle då bli ungeör 50% av min inkomst vaje månad- Det känns mycket.
Jag har ca 500 000 att lägga in i en bostad. Min fundering är nu, ska jag istället investera dem och bosätta min i en hyresrätt för 11-13 000? Förhoppningvis växer kapitalet och om x antal år kan jag köpa en bostad, utan lån eller med betydligt mindre lån. Jag har ju dessutom utrymme att spara några tusenlappar per månad om jag tar en hyresrätt.
Barnen anpassar sig oavsett vad du väljer de vill bara se sin pappa glad och sp stressfri som möjligt
Så jag röstar för det boendet som du tror frigör mest tid för dig att ungås med barnen
Visst roligt med hus men om det innebär att du kanske ensam måste renovera huset etc så kanske det ej ligger rätt i tiden och lägenhet alternativt ett enkelt radhus är.ett bättre alternativ.
Om det är hyresrätt eller bostadsrätt är en smaksak.
En indexfond förväntas avkasta ca 7% per år, om man enbart tar in den faktorn så bettar du på att bostadsmarknaden ska ha en mindre ökning än det per år. Vidare så blir det i ditt fall 35 000 kr ökning per år utifrån ditt kapital, minus fondavgift och ISK-skatt, vilket inte är någon summa som har påverkan i bostadsmarknaden. Så du behöver spara i väldigt många år samtidigt som bostadsmarknaden inte får öka över förväntad avkastning. Utifrån ett ekonomiskt perspektiv är kalkylen inte toppen.
Det är lämpligare att bestäma sig om det är hyresrätt eller bostadsrätt du vill bo i, och agera utifrån det snarare än att det skulle vara ekonomiskt mer lönsamt att köpa bostadsrätt om några år. Sen kan det alltid vara skönt att mellanlanda i en hyresrätt och slipp ta stora beslut efter ett uppbrott.
Det bästa jag har gjort var att köpa hus. Visst är det underhåll men med lite finurlighet och lite kontakter samt arbetsinsats går det att oftast komma undan billigt. mina boendekostnader är extremt låga och jag investerar just nu 80% av lönen trots blygsam lön. Visst jag är lite dum i huvudet men bor billigare i hus än lägenhet. 50% belåning visserligen. Men när jag flyttade till hus så minns jag tydligt tanken. Helvete, varför gjorde jag inte detta tidigare…
Bodde i hyresrätt i många år
Renoverar du, så renoverar du jue till dig själv och kanske kommer det tillgodo när du säljer.
Jag hade jämfört kostanden för bostadsrätt (enbart ränta + avgift) med hyran för en hyresrätt. Vilket är högst? Till bostadsrätt tillkommer oftast lite underhålls-kostnader, t.ex. frysen går sönder m.m.
En annan viktig aspekt är bostadskön. Förbrukar du dina köpoäng om du tar en hyresrätt? Om dina barn förväntas bo hemma i enbart några år till kanske du inte är i behov av en fyra inom ett par år. Man skulle kunna argumentera att du “slösar” dina värdefulla köpoäng för något kortsiktigt då. Jag hade tänkt så ifall det var Stockholms bostadsmarknad iaf…
Andra viktiga aspekter är eventuell buffert och bostadsmarknaden. Har du råd att reparera ifall att något går sönder? Hur stabil är bostadsmarknaden där du bor/flyttat?
Sant! men det går jue att bygga upp över tid även om det under en period blir motsatsen naturligtvis, tack!
Är väl också stor skillnad vart man skall köpa hus med exempevis så valde jag att flytta en bit utanför “stan” o det passar mig mycket bra. O trevligare priser, passar väl ej alla då men…
Hyresrätt alla dagar i veckan. Du frigör enormt mycket huvudbry. Om du verkligen gillar att fippla med hus eller vara en aktiv föreningsmedlem/samförvalta och samäga föreningslån med grannarna så är saken en annan. Sverige har massor av natur som barnen kan leka i, behöver inte 10*10m inhängnad gräsplätt för att de ska aktiveras. Tänker jag…
Med 60K i månaden lyfter du ca 45K netto.
Lägger du in 500K i en 3milj villa är det drygt 15% kontant.
Månadskostnad på ca 15K/mån med drift amortering räntor.
Inga större problem där, skulle dock backa från bostadsrätten.
Finns det hyresrätter utan kötid och kontakter i områden där du vill att dina barn växer upp?
Vet du något om hur den nya orten fungerar, vilka områden som är bra och vilka man skall undvika? Landa i hyresrätt i ett par år så du har en chans att lära känna orten gör att du har möjlighet att skapa dig en bild innan du köper boendet som du skall ha iaf fram tills barnen flyttar ut.
Tycker du om att dona och fixa? För vissa är att pyssla med villan en avkoppling för andra en stressfaktor. Har du hobbies som kräver garage eller förvaring?
Viktigaste faktorn är att komma ihåg att prioritera dina behov. Dina barn mår mycket bättre med en far som är avstressad och harmonisk än en pappa som sträcker sig till det yttersta för att förse dem med en stor och fin bostad.
Skulle påstå att bostad/fastighetsmarknaden representeras i breda fonder och att eget bostadsägande i många fall överviktar portföljen mot den svenska bostadsmarknaden.
Sant. Kraftigt överviktar för de flesta. men ändå lite anorlunda tillgångslag ändå väl jag ser inte felet att diversifiera l i form av en bostad men tillhör inte skaran som kör 100% global index med perfekt marknadsvikt
Om du skulle jämföra diversifiering via bostaden med att diversifiera räntefonder genom att köpa aktier så skulle det vara som att låna pengar och köpa aktier i ETT bolag.
Bostadsköp är att lägga alla ägg i samma korg, ägg som man dessutom har lånat för att köpa.
Okej jag förstår men håller inte med dig 100%. Vi båda kanske har lite fel och rätt kanske. Tycker du tar fram storsläggan men aaa jag tog kanske i lite också
Den raka översättningen: Aktier i ett bolag - Egen bostad. Ja jag fattar poängen men…hhhhn
Jag får nog fundera lite tackar i alla fall för lite mothugg:))
Jag tror det hela kokar ner till att vi har lite olika syn på risk. Samma sak med lån. Bostadslån är bra i mina ögon så länge det är på rimliga premisser