Skulle du jobba om du vann storkovan?

Jag hade fortsatt på mitt nuvarande jobb för att min hjärna behöver den typen av stimulans och social interaktion. Men jag hade nog gått ner i tid, lagt mer tid på att starta eget och plugga vid sidan om (eller göra det som volontär verksamhet om jag inte hade behövt pengarna). Sammantaget tror jag det hade blivit mera jobb. :laughing:

3 gillningar

Visst finns de hobby som blir äns levebröd å de är en annan sak… Att hobby å jobb som är nästan samma kan även bli en belastning… En kompis som utbilda sig till bil mekaniker å hade som hobby att bygga om bilar omskola sig till ett annat yrke för att få stimulans att vara kreativ med sin hobby istället… Ett mynt har alltid två sidor…

Jag jobbar inom akademin och hade gärna fortsatt med det, men också gärna i lägre tempo än jag gör nu och utan någon undervisning. Så jag valde “gå ner i arbetstid.”

2 gillningar

Det vet jag inte om det är. Vi som närmar oss tjänstepension har ju lite bonus såklart. Men då är det ju just pension, med guldkant ”privat” sparande samt utflugna barn.

Men att plugga, köpa hus , skaffa barn, osv så är det en omöjlig uppgift att för dom allra flesta att få ihop kapital genom Svensson jobb via exempelvis indexfonder.
Så bra tjänar inte snittsvensken, samt så kommer det ta så många år att man ändå når just pensionen innan man har tillräckligt kapital.

Kanske möjligt, men då krävs faktiskt ett enormt månadssparande samt uppoffringar.
Desto tidigare FIRE desto mindre pension också……

Blir alltid så förundrad när människor säger att de gärna fortsätter jobba vidare på sin nuvarande arbetsplats om de plötsligt blev rika. Är jobbet en så stor och viktig del av ens liv att man inte ens gör det alls för pengar så är min spontana tanke att man borde utforska mer av livet. Är väl mindre än 0,1% som jobbar med sin dröm. Många vill väl fortsätta av sociala aspekter, men även dessa går att finna på andra håll. Underligt

4 gillningar

Ju senare pensionering desto större risk att att dö innan pension…

8 gillningar

Absolut! Kan man så tycker jag att man ska sluta jobba så tidigt som möjligt.
Själv jobbar jag väldigt lite, och tänkte sluta helt om ca 3år när jag blir 50.
Dock har jag haft förmånen att tjäna mycket pengar dom sista 10åren.
Det jag påstår är att inte vem som helst kan sluta så tidigt.
Därav skulle jag rekommendera ett trivsamt arbete och njuta under livets gång än väldigt tidig pension med bröd och vatten.

Men visst har man förutsättningarna, så kör på. Dom flesta har ju dock vanliga knegarjobb, hus, barn, osv. Då ser det inte så bra ut all kunna lyckas inom rimlig tid.

1 gillning

Jag håller med, det är lättare att få kalkylen att gå ihop när barnen flugit ut och man har hunnit spara ihop både pension och fritt kapital.
FIRE vid 55 är något helt annat än FIRE vid 35, både praktiskt ekonomiskt och mentalt.

1 gillning

Exakt. Är man därtill inte girig och kan tänka sej att ta slut på kapitalet på 30år, så krävs betydligt mindre kapital.
Då är det även så att man kan nosa på 50 årsåldern för att sluta arbeta.

Ska man sluta jobba måste man ha något annat att göra med all tid. Så jag kommer aldrig sluta jobba :sweat_smile: hade dock gått ner i tid för att värma sofflocket lite mera :blush:

Jag har mer tampats med att ha så mycke att göra att man inte har tid å jobba… Då va de bättre å sluta me de…

1 gillning

Har avsmak för lotteri och hade inte önskat vinst eller arv eller dylikt. Jag hade gett pengarna vidare.

Hade jobbat med mig själv, för mig själv. Aldrig mer anställd. :+1:

Inte jobba = behöva ta väsentligen mycket mer ansvar för markservicen hemma då barnen inte får gå på fritids/förskola = nej tack! Semesterveckorna är årets tyngsta. Behöver jobbet för återhämtning.

Skämt å sido. Jag trivs med att ha ett meningsfullt jobb och rutiner i vardagen. Däremot skulle jag nog jobba betydligt mindre för att ägna mer tid åt träning, hälsa och umgänge med familjen. Kanske ändra sysselsättning framöver till något annat som känns meningsfullt och stimulerande såsom att hjälpa och utbilda andra. Skönt att inte behöva ta hänsyn till inkomst.

2 gillningar

Blir snarare förvånad över motsatsen i enkäten och här i tråden. Bara 10% som inte skulle jobbat mindre eller inte alls :open_mouth:

Jag lägger ingen värdering i det men konstaterar att det antagligen skulle se väldigt annorlunda ut på samhällsnivå om man frågade detsamma ute på gatan. Eller i valfritt annat land för den delen.

Det är intressant att så många bara väntar på att göra slag i saken. När man i Sverige och västvärlden i stort har som vana att börja snacka om sin yrkestitel vid middagsbordet.

Hejdå jobbet!

Jag skulle säga upp mig på direkten och ta ut all innestående semester etc. När vinsten är på kontot skulle jag ge bort en del till mina närmaste så att de kan betala av sina lån och ha ett bättre liv. Beroende på vinstsumman kan man tom ge dem ett par miljoner. Och så skulle jag uppfylla min dröm: Köpa en buss och bygga om den till en mobil veterinärklinik, anställa 2 veterinärer och 2 djurskötare. Sedan skulle vi åka runt och erbjuda gratis kastration av hundar och katter för att göra slut på eländet med hemlösa gatuhundar/ katter. Börja i Sverige för att sedan åka ner till Medelhavet.

11 gillningar

Skulle ha skickat ett SMS till chefen “Har vunnit pengar, kommer inte på måndag eller därefter. Skicka slutlön”

3 gillningar

Jobbar med projekt, hade varit något intressant hade man kanske hakat på…
Men hade vi vunnit något stort hade vi nog dragit oss tillbaka…

Dock har väl min sambo lite dåliga erfarenheter av det här med att sluta jobba. Inom loppet av ett år gick tre av hans kollegor i pension - ingen var i livet ett år senare…
Så jag tror inte allt handlar om ekonomi, man måste även se till hälsan och vad man trivs med. Ingen av de bortgångna kollegorna (alla män) hade nära familj eller större intressen utanför jobbet, tragiskt - men jag tror inte det är unikt.

Pensionsrelaterade dödsfall?