Skulle man starta uttag av tjänstepension från 55?

Jag tror du har på känn att det finns en balans här, och det stämmer. Grundavdraget är lägre innan riktåldern och skatten växer fortare. Efter riktåldern är grundavdraget högre och skatten växer saktare.

• Innan riktåldern kan du ta ut mindre del skattefritt / lägre skatt.
  • Efter riktåldern kan du ta ut större del skattefritt / lägre skatt.

Men efter riktåldern finns det fortfarande ett läge där du slår i gränser som gör att det blir dyrare att ta ut pensionen då än det hade kostat om du tog ut den innan riktåldern under de tio år där du har att jobba med.

Vill man skatteoptimera så gäller det att balansera dessa två så att du tar ut så skatteoptimalt som möjligt innan riktåldern och lika skatteoptimalt efter riktåldern.

• Tar du ut för mycket innan riktåldern så blir det lätt dyr skatt där.
  • Men sparar du för mycket pension till efter riktåldern så blir skatten dyrare när du tar ut efter riktåldern än det hade kostat att ta ut innan.

Beroende på hur mycket du har i tjänstepensionen, vad du kommer få i allmän pension och vad du har i din ISK (ISK måste räcka tills du tar ut pension, oavsett börs upp/ner) så blir den här balansen unik för dig. Du måste räkna och labba med det med dina egna siffror.

Du kan testa här:

@Monica kan du sanity-checka ovan så jag inte yrar?

Det är ett ganska stort fel att anta att prellimnärskatten olika aktörer tar ut är nära den slutgiltiga. Jag har fått både för lite och för mycket draget. Mest diff ca 40.000 SEK fel i endera riktningen.
Det jag upplevt är att vissa pensionsbolag tar ut efter tabell och andra tar ut 30% standardmässigt. Man kan ofta be om högre uttag.

Viktigt att komma ihåg att prelliminärskatten inte är kopplad till hur mycket skatt du i slutänden faktiskt betalar. Det kan var betydligt mindre eller betydligt mer.

Jag skall ge några exempel avseende pension.
Antag ett uttag av pension av 35.000 per månad.
Anta en kommun med uttag ca 32,4 % kommunalskatt. (Malmö) år 2026.

Vad blir slutgitig skatt beroende på pensionsuttaget?

Antag att du är yngre än riktåldern exempelvis född 1960
Pension som enda inkomst månatligen 35.000 . Månatlig skatt. 10800 => 30,85% Hu Hu

Antag att du är född istället 1958 Efter riktåldern 2026
Pension som enda inkomst månatligen 35.000 . Månatlig skatt. 6924 => 19,8%

Marginalskatten beroende på pension före jämfört med efter riktålder diffar hela 11%
Inom ett stort hyfsat normalt område får yngre pensionär betala ca 36% marginalskatt.

Antag att du istället tagit ut lön enbart 35000 som yngre än riktåldern . Månatlig skatt 6970 => 19,9 %

Ja detta gäller ju bara om hen inte har ngt återbetalningsskydd. Har man återbetalningsskydd så blir det lite andra villkor som gäller

Du har som vanligt 100% rätt! :grinning_face:

Sen tror jag att det är svårt för gemene man att fatta vad du verkligen menar, även om det du skriver är helt korrekt. :joy:

Mina kursdeltagare kan ladda ner en tabell för just deras kommun och se när det är lönsamt eller ej, men här kommer en bild på genomsnittet, samt ett praktiskt exempel.

Har man 30 tusen brutto i pension när man får det förhöjda grundavdraget är skatten ca 20%. Det innebär att du kan ta ut pension tidigare utan problem så länge skatten håller sig under 20%, dvs ca 5 tusen/månad. Sen får man ha åtanke att ett tidigt uttag gör att det senare uttaget kanske bara blir på 28 tusen per månad och att skatten sänks även där.

6 gillningar

Hmmm, kanske ska man ta ut den där dåliga tjp:n på 15 år trots allt, bara för att det plötsligt känns som en bra årsavkastning på de pengarna. :sweat_smile:

Bäst att ta ut så mkt som möjligt direkt. Speciellt då totala TP kommer vara 30-40 mkr så spelar skatten mindre roll vs risken att man blir sjuk eller dör. Helt meningslöst att vänta.

Hur stort är ditt TJP-kapital?

Hur många tror du kommer kunna plocka ut 30-40 miljoner i tjp? Tror du ligger en faktor tio för högt för de flesta.

2 gillningar

Så gör jag. Startade TJP vid 56 år upp till brytpunkten och det som behövs över det tar jag från kapitalet. Ålderspension från 64 fyllda om några år.

FAT FIRE sedan vintern 2024.

2 gillningar