Skulle ni binda bolån 1 år på 3.95%?

Nej.

Rörligt är billigare i längden.

Jag tycker att alla som kan borde lägga energi på att bygga en buffert istället så att de kan hantera räntefluktuationerna.
Bundet bolån borde främst vara för de som på kort sikt inte kan hantera kraftiga ränteförändringar.
Dessa personer borde försöka ta sig ur den situationen snarast genom att bygga buffert för ändamålet.

Att alltid betala banken för mycket eller tro att jag vet bättre än marknaden känns bara dumt.

Banken sätter den bundna räntan utifrån förväntningar och prognoser om den framtida rörliga räntan. Sedan gör de (ofta) ett påslag för att risken förflyttas från dig till dem.
Att tro att jag som har begränsat med tid, kunskap och resurser ska kunna gissa bättre än banken är naivt. Speciellt när jag måste gissa så pass mycket bättre att det ska täcka deras påslag.
Det är inte direkt 50/50 sannolikhet att jag i längden gissar bättre än banken utan betydligt sämre odds än så.
Jag kan inte vinna det spelet i längden så varför spela?

Kör jag rörligt samt jämför med andra banker och konkurrensutsätter min bank kommer jag däremot aldrig att betala för mycket.

3 gillningar