Skulle ni binda bolån 1 år på 3.95%?

Typ samma, 3.99%

Ok så 3.99% på 2 år?

Ett tips: kolla vad ränteskillnadsersättningen skulle bli om du hypotetiskt senare vill bryta detta lånet och göra det rörligt istället. Jag förutsätter då att banken skulle föredra att ha kvar dig som kund med ett rörligt RT lån istället för det fasta. Finns en räknesnurra här:
Beräkna ränteskillnadsersättning

Ingen kan se in i framtiden, men marknaden försöker ju göra det ändå. Hela tiden :grinning:

Just nu är räntemarknaden i en mkt ovanlig situation där korta RT är mycket högre än långa – och alla aktörer är bergsäkra på att detta inte kommer fortsätta så länge till. Det innebär bl.a. att sättet ränteskillnadsersättning för privatpersoner beräknas gör att den blir noll (0) f.n. I princip (förenklat) styrs det av räntan på svenska bostadsobligationer plus en %-enhet, den nivån är f.n. så hög att den väl överstiger 3.99%.

Man kan se RT på svenska 5-åriga och 2-åriga bostadsobligationer här:
Sök räntor och valutakurser

Senaste är 3.232 (5-åriga) & 3.38 (2-åriga).
Det här förhållandet innebär att så länge det råder kan man bryta ett bundet lån utan att det kostar nåt: banken får inte ta ut nån ersättning.

OBS att oavsett hur ett institut egentligen finansierar sina bostadslån räknas ränteskillnadsersättning ut på samma sätt. It’s the law. För att utnyttja situationen band jag mitt bostadslån på 5 år till 3.75% för ~2.5 mån sen. Så fort gränsen nås kommer jag bryta det lånet och återgå till rörlig RT. Detta kommer att ske, men ingen kan veta exakt när så man får hela tiden bevaka det. Om jag missar lite och det skjuter över s.a.s. så kan jag lätt ta att betala nån 1000-lapp i ränteskillnadsersättning.

Med ovanstående sagt: det är inte trivialt att räkna ut den exakta jämförelseräntan hela tiden (se beskrivningen på konsumenternas.se, i länken ovan). Det tarvar tid och en del skillz av en låntagare att göra det här, att dra nytta av situationen effektivt. Mitt cash flow har förbättrats rejält, kan jag säga.

3 gillningar

Använd mellanskillnaden till ökad investering eller amortering. I så fall, ja.

Vi stod i inför samma frågeställning själva. Vi valde rörligt med räntan 4.49% hos Länsförsäkringar nu i mars månad. Hugget som stucket, tror inte det spelar någon större roll utslaget på 1år. Bind dock inte på längre tid.

2 gillningar

Precis det som var3gen skriver rekommenderar jag också. Räkna på ränteskillnadsersättningen och se om det är värt att binda räntan på längre tid. När kan lånet brytas för att slippa ränteskillnadsersättning?

Ett år är nästan som rörligt så det är ingen större skillnad med ett år mot att ha tremånaders. Jag ser ett års bundet som rörligt, men att det ändras årligen istället för var tredje månad.

Jag har mina lån bundna till december 2029. Band på 10 år och hade tänkt hålla koll på när det var dags att bryta lånet för att slippa ränteskillnadsersättning. Sedan stack räntorna iväg så jag behöver inte bry mig om det. Om jag vill lösa lånen kommer det inte vara någon ränteskillnadsersättning om vi inte börjar komma ner mot negativ styrränta igen.

Eller så har du det på hemförsäkringen för <500 kr per år som täcker allt i resor etc…

Jag har hemförsäkring och reseförsäkring via kreditkort men jag betalar inget extra för det specifikt så jag vet inte riktigt vad det täcker.
Jag har svårt att se att det skulle bli någon vinstaffär att betala det löpande istället för att bara ta smällen i de få fall problem uppstår.

Det här är dock lite off-topic för tråden så jag fortsätter nog inte det resonemanget här eftersom det redan tagit tillräckligt med plats.

Hm. :thinking: Du band alltså på 10 år i dec 2019? När räntorna var i stil med (ex taget från Swedbank):
Bolåneräntor 2019 -
3 mån 2.25
1 år 2.0
2 år 2.0
5 år 1.8
10 år 2.75

Men… hur kunde du veta att räntan skulle höjas sådär som det blev bara några år senare, så att det här (hittills) blev en vinstlott för dig? För att utnyttja en situation som det är f.tf. med sjunkande inflation och räntor efter en peak, hur vet man i förväg när en sådan peak kommer inträffa? (retorisk fråga)

Visst, ditt resonemang kanske var nåt i stil med “Denna lågränteperiod kan inte fortsätta, den måste ta slut snart och senast inom ett par år, så jag binder nu!” Däremellan kom IOFS en virus-pandemi… den måste iaf ha varit helt oväntad. Och sen Ukraina-kriget med påföljande energikris. Det sistnämnda mer sannolikt än Covid-19 pandemin, det kan jag instämma i (Putin har sagt samma sak i 10+ år och han började ju rent konkret redan 2014). Men ändå.

Nej, det var att jag fick ett erbjudande på 1,19% på 10 år. Med de räntor som gällde då kunde jag lösa lånet utan kostnad fram till cirka 3 år kvar av bindningstiden.

Så jag hade bara tur med min timing. Men det är trevligt att sitta med 1,19% i 5,5 år till.

2 gillningar

Minst sagt tur med timing. Bara att gratulera! En så bra timing är lite av en once in a lifetime

2 gillningar

Det här låter intressant men behöver lite mer kött på benen innan jag kan köra. Kollat in din länk om ränteskillnadsersättning och fattar delvis eftersom man bara kan räkna bakåt i tiden. Finns det folk som kan hjälpa en med dessa beräkningar, ev mot en avgift? Min bankman blev askgrå och såg ut som jag kom hem med en död katt när jag nämnde det och ville avsäga sig allt ansvar. Jag tar det som vi är något bra på spåret.

Planen skulle vara att binda lån på ca 5Mkr (allt eller halva) till 3årig ränta på 3,68 (SBAB) och sen beräkna när det är dags att lösa upp detta utefter som ränteläget sänks. Fattar jag rätt är det inte så enkelt som att det är dags när den rörliga räntan sänkts till samma nivå…?

Tja, hösten 2021 (vaccin mot Covid verkar framgångsrikt och saker börjar ordna upp sig) var det för mig ganska uppenbart att det borde komma inflation efter de stora stimulanspaketen 2020 och 2021. Det borde ha varit solklart för alla som har läst någon form av introduktion till nationalekonomi. Det verkade inte bankerna tycka då de bundna räntorna på två år var lägre än den rörliga (vill jag minnas) och jag band mina bolån då på 1,3 % just med detta resonemang.
Det enda jag ångrade var att jag inte band på fem år, men 2,5 år (som det faktiskt var) var inte fel det heller. Sitta med 1,3 % under hela 2022 och 2023 var fint, speciellt när inlåningsräntan låg på 4 %…
Visst var det ett stort mått av tur, men jag hade faktiskt tänkt till. Att nedsidan var väldigt liten (risken för lägre ränta under två år var ju inte stor) gjorde beslutet enklare.

Det är lätt att vara efterklok, men riksbanken signalerade starkt att inte räntehöjningar kommer ske förrän 2024. Vilket gjorde att alla satt lugna i båten…

1 gillning

Naturligtvis gjorde han det.
Be honom ge dig en deal där han håller reda på det åt dig, d.v.s. talar om när nollan korsas och din ränteskillnadsersättning blir >0. Och ringa dig då så du kan byta till rörlig ränta hos honom om du vill – eller annars byter du bara bank.

Nej, så enkelt är det inte. Reglerna för beräkningen står på den sidan på konsumenternas.se (länk i min post ovan).

Men… hur kunde du veta det?

Fallhöjden från 1,3 % är inte hög. Risken att vi skulle hamnat under 1% såg jag som minimal. Första 3 månaderna var redan en vinst. Så jag visste inte men jag trodde…

Hade mer tur en annan gång. Låste elpris på 40 öre + moms på 3 år september 2021. Men det var tur och riskaversion. Två lyckade beslut ungefär samma tid.

Ja det händer ju att en individ har tur med timingen när detta med fastpris i X år väljs. Lite som att köpa en lott. (Visst, olika lotterier har olika vinstchanser de med.)

Precis samma som att det går att slå aktieindex genom att köpa enskilda aktier eller en aktivt förvaltad fond. Om man har turen med sig.

Principen stämmer dock.

Det är alltid relativt rimligare att binda på lägre nivåer, då fallhöjden i kronor och ören minskar som @besj säger.

Jag band på 1,18 för snart 3 år sedan enligt samma resonemang. Såklart tur men också en kalkylerad ”risk”. Det finns dock gott om folk som förlorade lite på att binda mellan 2015-2022. Men inte mycket.

Jag skulle aldrig bundit idag i spekulationssyfte. Möjligtvis då på 1 år som TS då räntan är väldigt konkurrenskraftig.

1 gillning