Skumma och kanske även tänkvärda ordspråk om pengar

Är det bara jag som hatar argumentet

“Men man måste leva också!”

Så fort man pratar om att spara. Typ som att man inte kan leva eller ha ett roligt och gött liv om man inte spenderar alla sina pengar varje månad.

10 gillningar

Detta är en jättevanlig felcitering. Det korrekta uttrycket i bibeln är ”Kärlek till pengar är en rot till allt ont” (1 Tim 6:10). Detta har en diametralt annorlunda betydelse.

13 gillningar

Se där, då lärde jag mig något nytt idag. Tack!

4 gillningar

Vi kan ingenting, ta med oss, dit vi går…

Minns inte sången, men det är ju inte så att den som dör rikast vinner, även om vi emellanåt glömmer det :grin:

Cornelis, en fattig trubadur

2 gillningar

Jag kan inte låta bli att tycka att GW är lite rolig och han har sagt att:

Svepningen har inga fickor (som någon annan var inne på).

Och att;

Det är roligare att ge med varm hand än med kall.

2 gillningar

Min styvfar brukade säga att “det är bättre att vara rik och frisk, än fattig och sjuk”.

1 gillning

Det där är det klassiska bland lämlarna.
”Jag unnade mig…”

Det är hundvalpar, kaniner, Gekås-skit, storbildsteve och allsköns onödigt som unnas.

Sen sitter dom där med kaninerna och teveapparaterna och undrar varför inte sossebidraget räcker till fordonsskatten som kom helt oplanerat.

3 gillningar

Avskyr hur folk använder begreppet unna sig. Man ursäktar allt beteende med det och antyder samtidigt att andra skulle missunna sig själva eller andra något.

4 gillningar

De rika… de lever Sitt liv…

:v::grin:

1 gillning

”Jag gråter hellre i en BMW.”

1 gillning

“Det är bara pengar”, må bra ursäkt för att köpa något man inte behöver.
“Go big or go home”, betting term.

Folk gillar att använda uttrycket “Hellre fattig och lycklig än rik och olycklig”, vilket jag inte är något stort fan av. De använder det på ett sätt som om dessa är de två enda möjliga alternativen. Att man inte kan vara rik och lycklig. Jag menar på, du kan ju även vara fattig och olycklig. Det är i min mening inte bättre än något annat alternativ.

3 gillningar

Tycker du gör lite av ett strawman argument här( tror jag använder termen rätt?) och lägger till saker som inte finns som du sedan argumenterar emot.

För mig så fastställer citatet rankingen nedan:

1. Rik och lycklig
  2. Fattig och lycklig
  3. Rik och olycklig

Gör dig inte olycklig för pengar.

1 gillning

Att vinna på lotto:
”Den som väntar på något gott, han blir inte fet”

Att spara i indexfonder?:
”Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”

:slight_smile:

2 gillningar

Tyckte detta ordspråk var topp!!!

2 gillningar

"Ingen har blivit fattig på att ta hem en liten vinst ".

Nej, men att sälja av sina vinnare och behålla sina förlorare blir man inte rik på. Enda undantaget är väl när man deltar i nyintroduktioner på Börsen, och inte har kapital nog att behålla aktierna.

1 gillning

Ask for money - get advice
Ask for advice - get money twice

Old saying, dock utan twice, some numer framförs till tonerna av pitbull och christina aguilera.

2 gillningar

Rik blir rikare :wink:
Den enda riktiga sanningen där ute…

1 gillning

Genom att tro att det är dåligt att vara rik, eller skadligt svårt att bli rik,
så finns risken att människor inte vågar tro att det är värt mödan att försöka bygga ett eget kapital

Min styvfar hade nog rätt i just denna sak att “det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk”.

1 gillning

Det är två olika saker, att ta hem en vinst (och behålla tillgången) och att sälja bort den vinnande tillgången.