Skumma och kanske även tänkvärda ordspråk om pengar

Hur menar du nu? Tar man hem en vinst, innebär det med mitt språkbruk att man säljer.

Om du köpte en tillgång värd 100000 som stigit 10 % och nu är värd 110000 kronor, då kan du ta hem vinsten genom att sälja 10000 kr av innehavet.
När du tar hem en vinst behåller du ändå det vinstgivande innehavet och äger fortfarande 100000 i tillgången.

Det är inte samma sak som att sälja hela sitt innehav i den vinstgivande tillgången så du istället sitter på 110000 kr cash.

Att ta hem en vinst och behålla sitt innehav på den förutbestämda storlek den ska ha i portföljen, det är inte samma sak som att sälja allt man äger i tillgången, inte alls samma.

Det finns fler alternativ än att köpa för allt man har, eller sälja allt man har.

Svartvitt tänkande gör detta svårt att förstå för vissa personer, de tänker allt eller inget.

Att ta hem vinst är en helt annan sak än att sälja allt man äger i ett vinstgivande innehav.

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

4 gillningar

Ett tänkvärt citat från Ordspråksboken 17:16

Vad hjälper pengar i dårens hand? Kan han köpa vishet när han saknar vett?

Eller kap 10:4

Lat hand gör fattig man, flitig hand ger rikedom.

3 gillningar

Med ditt tänkande förstör man, enligt min åsikt, till stor del ränta på räntaeffekten.

Det är därför vinsthemtagning och rebalansering bara sker någon gång per år med rika tillsammans portföljerna.

Man vill dra nytta av ränta på ränta effekten, men man vill inte att ett enstaka innehav blir för högt.

Jag förstår givetvis detta, och finner det rimligt när det gäller fonder. För enskilda aktier bli det inte fullt så bra. Man säljer av högavkastande aktier och blir kvar med förlorarna.

“Cash is king”.

Ray Dalio:

“Cash is trash”

“Jag gråter hellre i en BMW” blev ju en slags inofficiell deklaration att Kina lämnat kommunismen bakom sig och istället blivit ett land där jakten på materiella tillgångar tagit över befolkningens medvetande. Det är kanske det mest kända citatet av en kines sedan Mao.

Vill man se uttalandet i original så finns det på youtube, ca 2:20 - 2:45:

2 gillningar

“Pengar kan inte köpa lycka, men det kan köpa glass, och det är nästan samma sak”

Tror @janbolmeson har givet ungefär detta citat från en vän “Om pengar inte gör dig lycklig använder du dem fel” eller “Om pengar inte gör dig lycklig saknar du (tillräcklig?) fantasi”

“Hellre en tia i handen än en hundring åt skogen”

Har en rolig/dråplig historia kring det citatet.
Efter att en yngre bekant (var då ca 16 år) lyckats få sommarjobb efter mycket kämpande och kvitterat ut en förhållandevis stor lön för åldern (omkring 15k netto) kom hon en vecka senare till sin pappan och bad om bensinpengar till sin EPA-traktor. Han undrade då såklart varför hon inte kunde betala det själv eftersom hon precis fått lön, varpå hon himlandes med ögonen förklarade att det såklart berodde på att pengarna var slut. Pappan höll på att trilla av stolen och frågade då hur i all sin dar de kunde vara slut på bara en vecka, med tre veckor kvar till nästa lön. Hon suckar och säger då “Men pappa, man måste ju leva”. :joy:

4 gillningar

Roligt att läsa er inlägg, kom att tänka på några.
Min salig morfar retade salig mormor “En slösaktig kvinna är som röta i mannens ben” (funkar omvänt också) :joy:
En knuten hand kan inte ge något och inte ta emot något.
Sen på 80-talet då det var populärt med bumper stickers, “In USA they have Ronald Reagan, Bob Hope and Johnny Cash, in Sweden we have Olof Palme, No Hope and no Cash”

Jag har tappat länken, men det nya nu är tydligen att investera. I en ny tv, ny bil, eller varför inte en riktigt lyxigt dyr soffa…

“Man ska spara pengar när man har pengar”

“Pengar kommer förstöra människan”

“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.”

3 gillningar

Using money you haven’t earned to buy things you don’t need to impress people you don’t like.

5 gillningar

“Kulor är till för rulla”

Ja om du säljer av vinnarna har du inte kvar dem, så sälj bara av vinsten och ha kvar den ursprungliga storleken på av din aktie.

Sälja av ett innehav är inte samma som att sälja den del som är vinst.

“Bättre det lilla den rättfärdige har,
än de många gudlösas överflöd
17 För de gudlösas makt ska smulas sönder,
men Herren upprätthåller ständigt de rättfärdiga.”
Psaltaren 37:16-17, Kärnbibelns översättning

Men ursprunget borde väl vara citatet av den franska författarinnan Françoise Sagan:
” Rikedom ger inget skydd mot olyckor, men jag gråter hellre i en Jaguar än i en buss” ?

Skall man säkerställa sin vinst, så måste man per definition sälja hela innehavet.

Ett par exempel. Du köper en aktieportfölj för 10 000 kr. Kursen stiger 10 procent och du säljer aktier för 1000 kr. Strax därefter sjunker kursen 10 procent. Hur mycket av vinsten har du låst in då?

Samma scenario, men efter att du sålt av för 1000 kr, så går företaget senare i konkurs. Då har du inte tagit hem en krona i vinst. Du har däremot minskat din förlust med 1000 kr.

2 gillningar