Skyldigheter mot hyresgäst?

Vet inte om det här är rätt underforum, men…

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. Hyresgästen säger nu att ugnen inte funkar. Har hyresgästen “rätt” till en ugn, dvs måste jag åtgärda problemet, eller kan jag strunta i det?

3 gillningar

Ja, hyresgästen har rätt till en ugn. Eller om du inte ersätter den, lägre hyra.

7 gillningar

Svar ja.

Eftersom du ”äger” din bostadsrätt är du skyldig att köpa en ny ugn alt. reparera den befintliga.

Se där, en liten livserfarenhet får du på köpet också. Att hyra ut innebär inte bara inkomster utan också utgifter.

7 gillningar

Vad tycker du? Om taket blåser av, har hyresgästen rätt till ett nytt tak?

Om du själv hyrde en lägenhet, inkl kök, och helt plötsligt fungerar delar inte. Tycker du att hyresvärden ska åtgärda problemen?

Jag vet att du inte frågade om vad man tycker, utan vad som är rätt. Det vet jag inte, men jag är nyfiken på vad du tycker?

5 gillningar

Det finns ju mängder med saker som kan gå sönder eller behöva åtgärdas, som faller inom ramarna för vad du som hyresvärd ansvarar för. Inklusive ugnen.

Men du kan ju försöka komma överens med hyresgästen om en nedsatt hyra eftersom bruksvärdet försämrats.

Om du hyrde ut lägenheten med fungerande ugn i, så kan man nog som hyresgäst förvänta sig att det fortsätter finnas en fungerande ugn om inget annat avtalats. Så det behöver du åtgärda. Säkert inom skälig tid, annars kan hyresgästen ha rätt till hyresavdrag.

Med det sagt behöver du inte nödvändigtvis köpa en sprillans ny. Det går lika bra att reparera den existerande eller ersätta med en begagnad (fräsch) likvärdig. Hyresgästen kommer ha uppförsbacke att argumentera typ “den gamla hade pyrolysfunktion så den nya måste ha det också annars ska jag ha billigare hyra”. Så tillvida att du inte annonserat lägenheten med typ varmluftsugn specifikt, för då måste du ju se till att sådan finns.

Hyresgästen har rätt till en fungerande ugn.
Om köket är ur funktion så är ett avdrag i storleksklassen 5-10% av hyran.

Som att man det skulle vara ok att hyra en hyrbil men den kommer utan motor när den ska användas…