Slå ihop CSN-lån?

Hej!

Disclaimer: Jag är ny här, men också ganska tappad när det kommer till ekonomi, lån osv. Men har lyssnat till och från på podden ganska länge :slight_smile:

Med det sagt fick jag just en uppmaning från CSN om att jag borde slå ihop mina lån. Jag har med stor råge den största delen av mina CSN-lån i den kvoten som är lån utbetalda mellan 1 juli 2001 - 31 december 2021 och så en termin nu under 2022. CSN uppmanar som sagt till att slå ihop dem och att det är ekonomiskt smart eftersom att jag får en lägre expeditionsavgift (en i stället för två) och att jag får längre tid på mig att betala tillbaka. De radar i princip inte upp några (ev) nackdelar med att inte slå ihop dem, men jag är lite skeptisk. Jag har dock inget bra case för varför jag är skeptisk, men det känns bara lite fishy. Saker jag hittar på som skulle kunna vara ett problem: kanske är villkoren mycket sämre nu än för de tidigare lånen och helt plötsligt har mina gamla lån gått över till de nya villkoren? Men vet inte om det är så för jag vet inte var jag hittar villkoren för lånen (se min disclaimer).

Någon som är lite mindre tappad och/eller har koll på detta och som kan komma med någon input på hur man ska/bör/kan tänka?

Jag har inga andra lån och just nu en ganska liten inkomst.

Mange tak!

2 gillningar

Hej!

Det var ganska många år sedan jag var i samma sits (hade både lån från innan juli 2001 och efter). Men då fungerade det så att lånen enligt olika reglerna betalades tillbaka för sig enligt de regler som gällde för respektive lån. I praktiken innebar det då mycket högre månadsbetalning, eftersom de inte tog hänsyn till varandra. Dubbel återbetalning vill man helst undvika i tiden precis efter studietiden.

Om CSN öppet går ut med att du bör slå ihop lånen skulle jag göra det. (Verkar som att ändringen beror på höjd pensionsålder, vilket gör att de förlängt maximala åldern för återbetalning.)

1 gillning

Det låter “fishy” men är det absolut inte! Som Anna beskriver gälla det nya regler och villkor för studielån tagit från 1 januari 2022.

Den stora och den enda skillnaden mellan det gamla och det nya lånet är att det blivit möjligt att studera med studiestöd och återbetala högre upp i åldrarna. T.ex. när man behöver/vill byta jobb/karriär. En bra anledning alltså. Detta är något som regeringen har bestämt. De övriga villkoren är exakt lika.

Tydligen får CSN inte på eget bevåg sammanslå lånen. För dig och många andra blir det krångligt men framförallt dyrare att ha både lånetypen när det blivit dags att återbetala. Ganska schysst av CSN att informera om detta. :slight_smile:

Infon på CSNs egen sida förklarar lite mera.

4 gillningar

Riksdagen.

Korrekt och bra inlägg i övrigt.

Tror inte du behöver vara orolig att CSN skulle föreslå något “fishy”. De är nog mer att se som en tråkig byråkratiskt institution som gör sitt bästa för dig.

Tack för era svar! @Adde, jag hade missat den sidan. I mailet var det en “läs mer”-länk, men bara till en sida om hur man går till väga, ingen mer förklaring. Så tack! Ja, alltså, jag misstror inte statliga myndigheter, men vet att många “äldre” pratat om hur bra CSN-lånens villkor var FÖRE 2021. Så tänkte att nu kanske de försämrat dem igen och struntar i att nämna just det.

Sen verkar det ju som att avbetalningen varar längre och att det tar längre tid innan lånet kan avskrivas, men det kanske inte spelar jätteroll.

Nåja, tack för era (snabba) svar!

Jag är i samma sits. Jag har ett större lån (fullt CSN i 5.5 år) men läste en kurs nu i somras och tog lån pga inget fribelopp.

Blev nu erbjuden att slå ihop lånen.

Bör även jag slå ihop lånen? Det ser som sagt ut som att det bara är fördelar för mig.
Lån 1 är ~500tkr
Lån 2 är ~4tkr

Beroende på din ålder så kan det vara ett dåligt alternativ. Avskrivningsåldern höjs som sagt. Är det nån som vet vad åldern är idag och vad den nya blir?

Avskrivning för lån tagna mellan 2001 och 2021: 68 år ålder, försörjd på sjukersättning eller vid dödsfall.
Lån tagna 2022 och framåt: 72 års ålder, försörjd på sjukersättning eller vid dödsfall.

Lite oklart för mig vad kostnaderna för de olika alternativen blir. Deras räknesnurra visar ju inte heller varken kostnad eller amorteringsgrad vid oförändrad status.

Nån som kan ju lite ljus kring detta?

Har också möjligheten till att slå ihop studielånet.

CSN lyfter fördelarna med slå ihop studielånen, men skulle vilja ha era synpunker

• Det är det ekonomiskt smart att slå ihop dina lån
  • Du får ett årsbelopp i stället för två.
  • Du får en expeditionsavgift per år i stället för två (150 kronor per lån).
  • Du får en lägre månadskostnad och kan få längre tid på dig att betala tillbaka lånet.
  • Du får färre påminnelser om du betalar för sent (450 kronor per lån och påminnelse

Bör jag också slå ihop studielånen?

1 gillning

Känns som en bredare fråga som många skulle behöva fundera på.

Kanske kan någon som det berör skicka tips till Plånboken i P1 om det här, så kanske de kan ta upp frågan för att bringa klarhet?

Betala era lån plugghästar! :wink:

Mer allvarligt: All minskad administration och minskade hanteringsavgifter är väl bara bra?

1 gillning

Uppenbarligen saknar du tilltro till svenska myndigheter, eftersom du tror att det finns en dold agenda bakom deras förslag.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Jag upplever exempelvis Skatteverket som en oerhört kompetent aktör, med en extremt bra servicenivå.

2 gillningar