@nhb Är det detta spår du är inne på?
Det är alltid spännande att testa idéer för egen maskin, så därför har jag oftast en 3-4 lekar, men funderar som bäst på vilka som inte stör mina andra investeringar.
Det jag kommit fram till är att ”värde” tänk funkar ok med ”passivt index” åtminstone för mig.
I övrigt testar jag
- Magic Formula i USA (gått extremt bra hittills men det har ju det mesta)
- En modifierad Magic Formula för Norden (gått bra o rätt stabil så lång)
- En faktor modell med värde-momentum-low volatilitet (tuggar på som den ska)
- Samt den där fond Trenden (à la Börslabbet) som jag kört i en 2 år men inte riktigt fått att funka.
Kanske lägger ner trend pga ”färgning”. Brukar ge e lek 3 år före jag utvärderar. Ibland klipper jag efter 1 år om utfallet varit för uselt (som mitt test av Better Wealth som flunkade BIG time i Corona).
Va? Kallar du mig random? ![]()
Det är väl inte fel att prova saker. Om alla bara tänker samma sak så hade vi ju alla suttit med aktiva dyra fonder för att Jan inte tänkt om med att hitta index strategin ![]()
Sen tycker jag det är VÄLDIGT stor skillnad att prova saker i lekhinlen mot att införa något i sitt huvudsparande.
Det är väl poängen jag försöker få fram - lek i lekhinken ![]()
Ja, något i den stilen. Sen finns det ju oändligt med varianter som den som är sugen kan studera men första frågan att ställa sig är om det överhuvudtaget är värt mödan att titta åt detta hållet. Uppenbarligen finns det de som tycker det.