Exakt så. Simpelt. Fear of missing out är fortfarande skyhög dock ![]()
Läskigt är det inte. Men Fear of missing out är skyhög för min del just nu i början. Men jag orkar inte vara rädd för att fördelningen är rätt på pricken, att spara olika summor i olika fonder, att tajma med insättningar där fonderna går ner/upp, vara ”rädd” för hur utvecklingen i sverige är, småbolag hit och sverige-index dit.
Nattsömnen blir förhoppningsvis enklare nu. Allt in i globalfonden oavsett.
Ja man kan ju inte vet om man nånsin kommer behöva det..kanske inte inträffar under hela ens investeringskarriär. Men guld känns som en såndär konstig grej som hör hemma på båda sidorna av en barbell-strategi på något sätt s.a.s.
Hellre en god natts sömn än Investor i en dagligt bevakad portfölj. Jag velade som tusan i början men med tiden så gav sig FoMo:n. Nu har jag inte ens Avanza installerat på telefonen längre. En liten, personlig, epok som gått i graven för mig när jag till slut sålde Investor och avinstallerade Avanza. ![]()
Man exkluderar väl inte Sverige om man kör globalt index. Sverige är ju med med marknadsvikt dvs runt 1%
Det är väl bara att man inte överviktar Sverige med en faktor 10-20 gånger ![]()
~30% hemmabias håller fomon i schack ![]()
Försöker ju leva som jag lär, majoriteten av pengarna ligger hos LYSA som kör 20% hemma-bias.
Du bor 20% i Sverige och 80% utomlands
![]()
. Eller hur @janbolmeson ![]()
Oh jag hade haft ångest med 20% home bias…
Men @janbolmeson har även 800 tusen i Tesla!! ![]()
. Det räknas som globalt . Den är bara parkerad hemma ![]()
men räknas in i globala indexfonden
. Teslan är Guldvärd och då blir det även en del guld i portföljen totalt. ![]()
Jan jag trodde du gått över till 50% Sverige på allt nytt inklusive pension?
Du har förväxlat @janbolmeson med @Anonym ser det ut så @Kallekula ![]()
!? ![]()
![]()
Jag är lite förvånad över att @janbolmeson dissar guld så pass mycket. Guld är en fin motvikt till aktier, men som inte presterat lika bra över tid.
Jag tror inte det går att dissa guldet eller vara för det baserat på en sak, historisk avkastning.
Se Duhem-Quine problemet:
Jag håller med dig till fullo!
Det som jag skrev grundar sig på vad som hänt och jag kan givetvis inte förutsäga framtiden för guld. Eller avkastningen för SP500.
Om någon skulle kunna förutsäga priset på guld eller SP500 i framtiden, så skulle vi inte skriva det här,
Jag tror att du förväxlar HAR med HADE. ![]()
@Skogstomten kommer säkert kunna hjälpa mig med en fin graf nästa år när leasingen går ut, exakt hur mycket den tappar i värde per månad… ![]()
Ja, i tjänstepensionssparandet har jag gjort det. Det var vara mitt syndande framgent. Men det är en försvinnande liten del (typ någon tusenlapp i månaden på en 2 MSEK-portfölj).
Det är väl faktiskt en del som talar för att guldet ska få rejäl fart när räntorna börjar sänkas igen.
Att guldet har hållt emot så pass bra som det gjort under senaste året tyder på styrka.
Blir intressant att se.
Varför skulle räntorna börja sänkas?
Räntorna är låga i ett längre perspektiv. Vad har du för information som säger att räntorna skulle bli lägre?
“Exactly 2 weeks ago, total US debt hit $33 trillion for the first time ever.
This means that the US has added $32 billion in debt per day for the last 2 weeks.
At the current pace, the US will add $1 trillion of debt in a month.”
Kanske har historik kring räntor spelat ut sin roll för ett tag. Jag vet inte…kanske kommer det göra för ont helt enkelt i det nya skuldläget.
Vi får väl se antar jag.
Sant. Mitt fel ![]()