Slängt in handduken till sist på min investmentbolagsportfölj (och guldet)

Har följt RikaTillsammans sedan strax innan coronan började typ. Körde börsnoteringar, krypto, investmentbolag, enskilda aktier, guld, hävstång på S&P 500 och trine/betterglobe.

Upp 300k och sedan ner 300k på 3år. Skröt om vinster och skämdes när nedsidan kom.

Kör nu en svensk Dave Ramey 7steg. Buffert på Skattekonto, 30k på lönekonto och ammortering/LFGLOBAL med månadspar på Länsförsäkringar. Raderat Avanza på telefonen.

Är nu fotbollstränare för pojkar/flickor på Västkusten och fokuserar på matlagning.

För mig är RikaTillsammans ett rikare liv utan stress just nu.

26 gillningar

Härlig inställning! :slight_smile:

Jag upplever att många av de som känner sig stressade/nervösa av sitt investerande har för hög risk och/eller för liten buffert.

5 gillningar

För min del får jag säga att guldandelen i mina investeringar minskar min stress och oro betydligt mer än kronorna på buffertkontot.

7 gillningar

Jag har inte själv några planer på att överge Investor än på ett tag. Men när man ser att de tappar typ 4-5% på ett annonserat VD-byte så får man sig ju verkligen en tankeställare om vad som kommer hända när t.ex. Jacob försvinner. Även om de i vissa avseenden emulerar ett svenskt storbolagsindex så är det ju svårt att komma ifrån att det fortfarande finns en hel del bolagsspecifika risker med i bakgrunden som man slipper med en riktig indexfond.

Intressant, berätta gärna mer om tankarna med det upplägget. :smiley:

2 gillningar

Jag konstaterar att du släpper filosofin från Bowns Permanent portfolio, som var ledstjärnan för Rikatillsammans portföljen.
Ska ni inte köra permanent portföljen längre?

Var det för permanentportföljen gick back 2022 som du bytte ståndpunkt?

2 gillningar

Han skrev om det i inlägg nr 13 och 15 :slight_smile:

Låter bra, funderar på att göra det samma och köpa globalt index ist.

3 gillningar

Steg 1. Är 10k på lönekonto
Steg 2. Är inga privatlån
Steg 3. Är 3-6 månadsutgifter i buffert. (Här har vår familj ca 1 månad på lönekonto och resten på skattekontot) blir ju utbetalning innan midsommar.

Steg 4. Spara 15% av lönen i pension
Steg 5. Spara till barnens skola
Steg 6. Amortera extra på huset

Steg 7. Var generös och ge glädjeminnen till digsjälv och andra.

Så är den grova planen för mig.

8 gillningar

Skämdes över vad? Du kan inte råda över hur det går för dina innehav i det korta perspektivet. Eller menar du skämdes över att du hade en portfölj du inte klarade att hålla?

1 gillning

Gäller detta skola i Sverige ?

Blir insats till lägenhet i valfri studentstad tänker jag.

2 gillningar

Steg 5. Spara till barnens bostad

1 gillning

Tänkte mer att du har buffert på skattekontot och en buffert på lönekontot.
Varför just det upplägget jag tyckte låter intressant hur du kom fram till. :slight_smile:

1 gillning

Förlåt, men vi kan inte ge @Jakke rätt i detta… Vi får hitta på något vi kan slänga in, bara för att!

5 gillningar

Det är mest för att det känns bra, med 10k först. Jag känner mig friare. Kanske lite fel att kalla det ”buffert” men det är extra pengar om något mindre oförutsett sker.

2 gillningar

Det är mer att jag kände mig smart och intalade mig att jag viste teorier och strategier. Jag blev lite uppmärksammad av det på kafferasten och av familjen.

Kommer ihåg när allt började tillta söder ut och hävstången på LF usa tog fart. AMF småbolag föll som en sten och började växla över till den och sälja av hävstången. Så -300 på AMF nu så de är kvar.

Känner att jag är patriot och idiot på samma gång, så nej jag kunde inte hålla den portföljen.

2 gillningar

Yes, där åkte mitt också. Hade en liten slatt investement på IPS som legat och jäst på delad plats med en Avanza Global. Det blir globalt för 100%.

1 gillning

Hävstången kunde du ha låtit bli, men annars är det ju en klassiskt misstag att sälja ut sig på eller nära botten. Kommer inte kännas ett dugg lättare att hålla en global indexportfölj som går ruttet i några år.

Här får vi vara överens om att vara oense. Jag tror absolut det är lättare att hålla en global indexfond som går dåligt än tvärtom.

Att det generellt sett verkar stämma kan man ju kolla på in och utflöden för tex Lysa och Opti. De har MYCKET mindre utflöden än andra fonder i dåliga perioder. De lovar ju inget annat än indexavkastning.

Som jag skrivit tidigare - all avvikelse från index introducerar en beteenderisk.

6 gillningar