Slängt in handduken till sist på min investmentbolagsportfölj (och guldet)

När hade de en ordentligt dålig period senast?

Vet att du gjorde en tråd om det, höll inte med dig då heller :wink:

Även om jag själv inte håller någon global marknadsviktad indexfond så håller jag med @janbolmeson om att det är den psykologiskt lättaste aktiefonden att hålla.

“Lambs to the slaughter”. Med det menar jag såklart inte att marknadsviktad indexfond skulle vara en dålig investering, utan bara att det är psykologiskt lättare att genomgå en “slakt” (djup nedgång) när man går i många andras fotspår och gör som “alla” andra.

Ett slags positivt grupptryck som gör det lättare för den genomsnittliga personen att fortsätta hålla genom nedgången jämfört med om man står helt själv i sin investeringsstrategi.
Minskad beteenderisk, alltså.

8 gillningar

Vilka ”alla” andra? De kommer sluta investera och/eller sälja ut sig, börja amortera på huset eller spara på konton istället. Du kommer stå ganska ensam efter några år.

Marknadsviktad indexfond är ju per definition den genomsnittliga investeringen.

Såklart, vill man ta det ett steg till så bör man väl i så fall investera i den marknadsviktade marknadsportföljen, för då får man ju inte bara psykologisk uppbackning av världens alla aktieinvesterare, utan även ränteinvesterare, etc.

3 gillningar

Om det inte finns någon särskild anledning till att du vill ha det på skattekontot kanske du skulle kunna titta på bundet sparkonto istället.

Du får 2,25% skattefri ränta på skattekontot, det motsvarar 3,214% före skatt, om man vill jämföra med andra.

SBAB har t.ex 3,65% rörlig ränta.
Om du hellre vill ha det inlåst/bundet kan du t.ex. få 4,25% på tre månader eller 4,3% på 6 månader hos Borgo, med insättningsgaranti.

0,76% mer ränta efter skatt med samma effekt, pengarna inlåsta och utbetalning före midsommar.

1 gillning

Vad spelar det för roll när den sjunker månad efter månad efter månad, som blir till år efter år efter år? Indexinvesterare (eller rättare sagt tidigare sådana) kommer hålla sig borta från aktier helt enkelt.

Du har helt rätt. Det är 76kr på 1000kr per år. Jag tror att enkelhet är det Jan vill få fram i tråden med att skippa guld/investmentbolag.

Om man bara höjer sparandet med 100kr/mån så behöver man inte byta runt för sparkonto ränta etc.

Det är faktiskt sämre än så, 7,6kr per 1000kr.
Det är väl mer om du har åtminstone tiotusentals eller hundratusentals kr som det spelar någon större roll, som du säger.

Du har helt rätt Passiv. För mig så är fokus viktigt just nu och det är på minskad stress och månadsvis sparade över en lång tid.

Kul att prata med er alla, men nu är det sushi på menyn!

#GladaTillsammans

2 gillningar

Korslänkning… En anledning till att jag städar i portföljen och gör den “renare” och väljer att hålla guld bara som en prepping-grej.

2 gillningar

Guldjämförelsen i grafen är ganska ointressant i och med att guldet var knutet till dollarn i perioder fram till 1971. Lägg också märke till att Bonds och bills gick bäst under tiden dollarn var knuten till guld.

3 gillningar

Många låsta sparande GÅR att ta ut men då mot avgift/förlorad ränta. Men behövs det är alltså pengarna ändå tillgängliga.

2 gillningar

Länge sedan jag läste något om guld och ombalanseringens magi … :wink:

1 gillning

Jo, förvisso, men i så fall är det ju inte de man ska välja utan de som är helt låsta givet att det är så man vill ha det.

Skattekontot är däremot aldrig låst, det går när som helst att begära att få saldot utbetalt.
Dvs. ett olåst bundet sparkonto fyller samma funktion som skattekontot men med högre ränta.

För att applicera lite RT-logik/argumentation på trådstarten.

Vad är tanken/målet med en investmentbolagsportfölj? Den täcker inte hela marknaden och ger därför inte bästa riskjusterade avkastningen. En koncentrerad portfölj där mycket av underliggande värdet dessutom är i små bolag (?) förväntas ha högre volatilitet och större utfallsrymd än index. Precis som grafen visar att du också fått.

7 år är för kort tid för att utvärdera strategin.

Du ägnat dig åt ”negativ cherry-picking”. Tyckte du portföljen var så dålig för två år sedan?

Och vad har guldet med investmentbolagen att göra. Syftet med guldinnehavet är rimligen ett annat. För guld är det mindre intressant med avkastning över tid (som du tar upp). Värdet är ffa volatiliteten/rörelsen i förhållande till aktier.

Allt detta tycker jag mig ha lärt mig här på RT.
Omöjligt att av-lära sig? :wink::crazy_face::grinning:

Målet var att prova det där antagandet kring att investmentbolag är så himla bra. Visst, det håller ingen nivå utifrån någon vetenskaplig studie, men det har gjort att jag ändå i mer än 5 år har haft koll på dem i både uppgång och nedgång. Visst kan man också argumentera att jag skulle viktat annorlunda etc.

Min slutsats är personlig - jag tror inte att en portfölj av investmentbolag eller att övervikta mot dem som många gör är en klok strategi för mig.

Ja, självklart. Det hänger inte ihop med investmentbolagen. :slight_smile:

Det är nog mer snarare att jag är på väg att förenkla och konstaterat att jag inte behöver hålla på och testa allt möjligt. Det räcker med att ha det mesta i en fondrobot alternativt indexfond + en räntekombo. På samma sätt som jag gör mig av med guldet avvecklar jag även min P2P-portfölj och en del onoterade innehav etc.

Målet är väl att landa som @Jacke77 fast utan bytena då. :wink:

3 gillningar

Vunnit spelet, slutar spela?
Är det nyfikna utforskandet av portföljmodeller slut? :cry: ” To boldly go where no man has gone before”?

Njae… tycker fortfarande jobbet är för roligt och hade haft magsår att av att bara leva på kapitalet. :see_no_evil:

Snarare den slutgiltiga vinsten för den passive-Jan över den aktive-Jan. Inser att det inte finns någon anledning att hålla på med något annat än det som faktiskt spelar roll och gör den stora skillnaden.

Lite som när Caroline städar ur garderoben och tar bort plagg som inte längre används.

Samt de praktiska grejerna kring energi-hushållning. Det är meckigt i varje bokslut att redovisa massa konton, engagemangsbesked etc. Så fortsätter lite i minimalism-trenden. Vissa gör det med sina prylar jag gör det med investeringar. :rofl:

Ultimata steget hade väl varit huset och kanske bilen som vi diskuterar i dagens avsnitt, men det är väl ett för stort steg än så länge.

9 gillningar

Man vill alltid bli som de bästa fast ännu bättre helt felfri :joy::+1::man_raising_hand::+1::hugs:

2 gillningar

Här är lite salt till såren, nu när guld har varit uppe och sniffat ovanför 29 000kr!

Time in the market :grin:

3 gillningar