Slår indexfonder fastigheter?

Min upplevelse är att på sikt att investera i aktier som tillgångsslag eller fastigheter som tillgångsslag så är avkastningen ungefär samma. Dvs om jag skulle ta kontrasten mellan mig och en god vän som inte skulle ta i en indexfond och plöjer ner allt i sina fastigheter.

Det som skiljer är grovt:

Fastigheter:

• plus: lägre volatilitet, möjlighet (och acceptans) till belåning och hyfsat förutsägbar avkastning / kassaflöde, du får betalt för skicklighet / låg påverkan av slump
  • minus: enormt behov av kapital, är att driva företag och kräver tid/engagemang, låg likviditet

Aktier

• plus: du kan börja med 100kr, kan vara 100 procent passiv, kräver igen kunskap eller engagemang, hög likviditet
  • minus: hög volatilitet, oaccepterat / svårt med belåning, oförutsägbart kassaflöde, hög påverkan av slump, du får inte betalt för skicklighet

Över en lång tidsperiod ger båda ungefär 8 procent i avkastning nominellt och utan belåning.

(Därav att vissa rika släkter i Sverige har gått fastighetsspåret och andra aktiespåret. Vore det en stor differens så skulle kapital omallokerats och differensen skulle jämnas ut, vilken den gör från tid till annan.)

6 gillningar