Jag får erkänna att du har rätt ibland
!
Jag har inte läst någon forskning utan bara noterat vad som sagts i media i den här frågan.
Som jag förstått det handlar det om bostadspriserna som långsiktigt följer inflationen. Det handlar då om priserna överlag. På mer lokal nivå finns det rimligen variationer.
Ni måste skilja på boende (=ingen investering, ökar i linje med inflation) och det jag och @nhb avser som är hyresfastigheter.
Stort tack alla!
Det beror väl kanske lite på i vilken omfattning och vilken situation man är i.
När i köpte vår investeringslägenhet så gjorde vi det med 100% belåning.
Anledningen till att vi kunde göra det var dels pga hög inkomst samt att vi använde en del av vårt eget boende som säkerhet till lånet.
Nu var det ju givetvis det kapital som vi hade i boendet, men låst kapital som inte kunde fåtts ut och investerats på något annat sätt.
Så i praktiken gick vi in med 0 egna pengar i investeringen.
Ja, högre risk slår lägre endast sett till avkastning. Detta då sett ur perspektivet indexfond ex Swedbank Sverige (dold indexfond med väldigt lång historik) kontra LF Fastighetsfond.
SB Sverige kontra LF Fastighetsfond,
Det riktigt långa perspektivet som delvis svarar på fråga
Sett på 5 år blir det något knöligare dock
…och sett på 3 år blir det lite tydligare vad väldigt hög risk innebär kontra något som endast är “högre risk”
Marknaderna har varit svaga och vid 1 år där det mesta trendat nedåt blir det ett typexempel på när saker som fastigheter inte är det roligaste att hålla under lång tid och utan någon strategi
Sett till 3 månader bättre igen, men det kan förändras fort
Som synes ovan finns det andra parametrar än endast absolut avkastning att ta höjd för. Man måste komma ihåg att det krävs en avkastning på +100% för att ta igen -50% osv.
20-25år ett kort perspektiv när det gäller fastigheter då den senaste 10-15årsperioden varit extrem med låga räntor och hög belåning som drivit på fastigheysbranschen. Zoomar man ut ytterligare kommer man få ett annat svar. Hur framtiden ser ut vet ingen men vi kan inte utgå från lågaräntor och extrem uppgång på fastigheter.
Så vad kan vi konstatera så här långt? Vad hade ni satsat potten med pengar?
- Indexfonder
- Aktier
- Fastighetsmarknaden
Ska pengarna bara ligga passivt länge skulle jag säga global indexfond.
Är du aktiv med dina placeringar skulle jag säga alla fonder, även aktiva.
Aktier kräver mer engagemang och större diversifiering. Potentialen är större men det är också en krävande väg att gå.
Fastigheter tror jag inte på om du inte har ett specialintresse för det. Mer bundet och mer arbete och förmodligen mer skatt att betala.
Aktieindexfonder bör väl närmast jämföras med REIT-fonder, och då tycks det som att fastigheter historiskt avkastat lite högre.