Hej!
Jag vill diskutera ett ämne generellt om var man bor och framförallt hur ofta man flyttar.
Flyttar folk från mindre orter, och även förorter fram tills de har köpt sig ett hus?
När jag bodde i en mindre stad i åldern 20-25, så hade jag många vänner. En efter en flyttade de till en annan stad minst 1.5h-4.5h bort för att studera. Tillslut vid 25, flyttade även jag och min tjej iväg från mindre staden för att studera och bor numera i Stockholms trakten.
I en bostadsrätt bor vi nu, som mer eller mindre är ett radhus. Jag har skaffat mig många vänner här i förorten som jag bor, och det verkar som alla nya vänner har en gemensam nämnare att de inte bor i hus eller radhus. Drömmen verkar vara för alla att bo i ett eget hus någonstans.
Så… De 10-15 vänner jag samlade på mig i denna förort som jag tycker riktigt bra om, de har en efter en flyttat till andra kommuner. Den största anledningen tycks vara husdrömmar. Visst kan jag säkerligen försöka hålla kontakten, men det är inte lätt att åka med hela familjen 45-60 minuter enkel för att besöka en vardag. Helger är redan fulla. Och då rinner den fina relation lätt ut i sanden.
Vi har spanat på hus och radhus på en större ort i Stockholm nu i hopp om att skapa fler vänner nära som blir mer konstanta. Jag skulle kunna börja cykla till jobbet och in till stan med elcykel, och tjejen skulle få 30-45 minuter mindre pendling per dag.
Tjejen min har förstås lagt märke till att huspriserna på vår ort där vi växte upp är 1/3 - 1/2 av priset. Tanken av att flytta tillbaka, även om vi har familj där, ger min stark ångest, då alla vänner jag hade där flyttade ifrån mig under den tid jag bodde där. Ingen av de har ens en tanke på att flytta tillbaka. Jag har många vänner i Stockholm från universitetet fortfarande som jag möter 1-2 ggr i månaden när vi alla åker in till stan och träffar på middag, som jag träffar själv utan familjen. De vill jag inte förlora genom att flytta tillbaka till orten där vi växte upp, samt att förlora möjligheten till roliga jobb.
Men nu när jag tänker ett steg längre så kanske det är så att jag är i samma sits igen, fast en annan plats. Vänner flyttar tillräckligt långt bort för att det ska vara svårt att hålla en veckovis relation igång.
Så frågan snurrar om var man ska bo.
- Flyttar folk runt hela tiden? Eller är det bara att de personer jag omgivet mig av i livet är i en fas?
- Brukar människor slå sig ner i större utsträckning när de flyttar till hus?
- Stämmer min hypotes att det är så att man ska försöka sätta sig i ett villaområde i hopp om att man kan ha fler vänner nära som stannar kvar längre?
Jag vill hitta en plats där folk slår sig ner för att stanna, så att jag kan få behålla dessa vänner över en längre tid.