"Slattfond" eller liknande - vad är möjligt?

Jag funderar på att köra ett system med slattfond. Det skulle alltså bygga på att jag bestämmer mig för en viss nivå av buffert. Allt som är kvar på kontot utöver bufferten tar jag och “häller in” i någon fond. Poängen med fonden är inte att den ska vara “bäst” utan att själva insättningen ska vara enkel. Jag vill alltså komma bort från fondköpsmomentet men samtidigt slippa autogiro. Det varierar ju hur mycket pengar som blir över olika månader. Jag tänker mig då att det finns två eller tre varianter:

1. Köpa fond i samma bank som där jag har lönekonto.
  2. Köpa Lysa eller Opti
  3. Fondo

Finns det några fler möjliga varianter här? Det ideala vore ju om t.ex. man via OCR-koden kunde göra en insättning direkt i en viss fond på Avanza som man har på ett ISK-konto, alltså utan att behöva logga in nästa dag och lägga en köporder. Fondo är något mer pyssligt men där kan man ju göra köpet via app, typ när man äter frukost eller tittar på Bamse-film med barnen.

Via Nordnet har jag köpfunktionen att den köper för 100% av kontot med %-satser fördelat på X antal fonder. Slänger man in en extra slant, köper den automagiskt upp den summan i slutet av månaden tillsammans med standardinsättningen.
Fungerar extra bra för barn-kontona. Då kan mor och farföräldrar bara slänga in på kontot och jag behöver inte aktivt gå in och lägga köporder.

Insättningsmomentet för ett konto över Y-mycket pengar har jag ingen lösning på.

1 gillning

Aha, där bygger det alltså på en deadline och att du innan dess har hunnit hälla över slatten dit. Då skulle man kanske kunna ha ett symboliskt autogiro med en hundring eller så, mest för att hålla igång flödet. Annars ett mycket bra tips.

Ja, alltså jag månadssparar ju där då såklart. Å så är det satt till typ 15e varje månad går köporder ut.

1 gillning