@Kalle: Nu blir det kanske lite nördigt, men det blir precis som du beskriver. Iom omprövningen hamnar din “ångrade skatteinbetalning” tekniskt som ett tillgodo på ditt skattekonto from det året du betalade in den. Tyvärr försvann ju räntan på skattekontot 2017, innan dess var den 0,5%. Så betalade du in vinstskatten 2016 får du 0,5% ränta tillgodo för det året. Från 2017 får du tyvärr ingen ränta.
Om jag skulle ompröva och investera pengarna istället så hade jag först räknat ihop vad det kommer kosta mig i ränta. Det blir ett golv för min avkastning. Är jag långsiktig med min investering och nyligen betalade in skatten hade jag kört på direkt.
Jag sitter och räknar på detta, då jag behöver betala uppskov för tre år bakåt och jag planerar att sälja mitt nuvarande boende inom fyra år. Så blir det en hygglig ränta men inte gratis så att säga.
Min fundering är därför att eventuellt lösa ut detta ifall börsen kraschar med 30-40%. Men då gäller det ju att man får pengarna relativt snabbt. Misstänker att de inte kommer swisha över dem på en dag direkt… Iofs om man får ett skattebesult direkt i den nya tjänsten så borde det ta max en vecka för dem att betala ut. Men borde…
Fast om du planerar att sälja den bostaden som du flyttade till så måste du ju betala tillbaka uppskovet, om man är så “dum” att man tar uppskovet från tre år tillbaka i tiden(retroaktivt) och sedan flyttar. Då betalar man ju bara uppskovsskatt utan att ha pengarna tillgängligt, mer än ett år.
Möjligt att jag är lite cynisk men tror dessvärre denna allmosa har en baktanke.
I grund och botten vill man skapa en större rörelse i bostadsmarknaden. Detta måste vara det främsta anledningen till detta.
Jag är dock rädd för att ett återinförande av fastighetsskatt i ngn form följer som motvikt.
Vad tror ni?
Det är ju bara en spekulation, men jag tror att det handlar om att försöka anpassa sig till en verklighet där räntorna är noll. Väldigt konstigt att ta uppemot 3 % i ränta när vi har nollräntor på allt annat. Men det är klart, alla politiker är ju duktiga på att utnyttja de chanser som ges.
Hej
När man funderar över uppskovet som ett “gratis” lån från staten ska man komma ihåg att det inte bara är uppskovsräntan som kan komma att återinföras i framtiden. Det är även så att det egentligen inte är skatten (i nuläget 22% av vinsten) som man har uppskov med att betala in utan utskovet avser att föra hela vinsten till beskattning. Det innebär att om skatten på vinst från bostadsförsäljningar höjs i framtiden kommer skatten vi måste betala för vår uppskjutna vinst att bli högre än om vi valt att föra vinsten till beskattning idag.
Givet att det politiska målet med att nu slopa uppskovsräntan är att öka rörligheten på bostadsmarknaden är det väl inte så troligt att man i framtiden går helt åt andra hållet och höjer skatten på vinsten. Men med politik kan man aldrig så noga veta. Tänker att det i alla fall är bra att även ha med sig denna parameter i sitt beslut.
Tack Holger att du delade Småspararguidens artikel i ämnet.
Artikeln har en tabell under rubriken “Så vet du om du hinner tjäna igen pengarna”.
Dom undersöker här hur lång tid det tar att tjäna igen pengarna om man använder lånet till att göra en extra amortering på bolånet på 1,5 %.
Exempelvis då för en bostad som man sålde 2016 till en vinst på 1 000 000 kr så tar det enligt denna tabell 10 år innan det lönar sig.
Jag skulle vilja tillägga att om man istället investerar vinsten i börsen till en avkastning på 7 % så tar det endast 2 år. Självklart då med en större risk.
Jag själv lutar åt att investera vinsten i en 60/40-portfölj, om jag då räknar med en avkastning på 3,5 % så tar det 3 år att gå plus. Jag ser mig själv äga mitt boende en mycket lång tid framöver och är därför beredd att ta den risken.
Hej!
Sålde en bostadsrätt 2015 för att bli sambo. Vinsten på 300 000 användes som grundplåt för bostadsrätt.
Nu står vi i begrepp att hitta nytt boende då familjen växt. Värt att dra i detta? Nackdel med att vi skall köpa snart igen?
Tips?
Hälsar Svante
Att uppskovsräntan tas bort innebär ju ett gratis lån från staten där man istället kan investera vinstskatten istället för att betala in den direkt.
Det som rör till det hela är att beslutet är retroaktivt och här är Holgers eminenta tidsresa-förklaring det bästa jag läst idag. Känns extra aktuellt med tanke på temat i årets julkalender.
Sen kan man fråga sig varför det ens är möjligt att söka retroaktivt? Syftet med att ta bort räntan är ju att underlätta rörligheten på bostadsmarknaden. Rörligheten ökar ju inte för dom bostadsaffärer som redan skett. Men jag kanske tänker för endimensionellt och när öppna upp sinnet för alternativa tidslinjer?
För mig som sålt en bostadsrätt tidigare i år kommer beslutet som en fin julklapp. Hade lagt undan 200 k på ett sparkonto som var öronmärkt för att betala yin vinstskatten, men nu åker nog dom pengarna in på börsen istället. Tänker mig att köpa indexfonder och att portionera ut beloppet under en längre period då det känns för läskigt att investera hela beloppet på en gång.
Blir nog ett nytt ISK bara för detta, så att man kan se hur just denna manöver faller ut.
@Svanpeng Så länge du flyttar till en dyrare bostad så behöver du inte betala tillbaka uppskovet du hade på din tidigare bostad. Men flyttar du till till en bostad du inte äger, tex hyresrätt, så måste du betala uppskovet. Alternativt om du flyttar till en billigare bostad, då kan du behöva betala delar av uppskovet.
Så har jag förstått det i alla fall, rätta mig mer än gärna om jag har fel.
Det är rätt. Om man flyttar till en billigare bostad får man bara uppskov med den andel av vinsten som motsvarar den nya bostadens inköpspris i förhållande till den gamla bostadens försäljningspris.
Anledningen till att det blir möjligt att begära uppskovet retroaktivt har inget med just denna förändring att göra utan beror på att man generellt kan begära omprövning av sin deklaration sex år bakåt i tiden.
Det är därför det nu är bråttom för den som vill ångra sin skatteinbetalning som gjordes i deklarationen för 2014.
Gjorde vinst på försäljning av bostadsrätt 2017 och betalade in vinstskatten.
Kommer nu sälja den nästa år och köpa nytt (har redan betalat handpenning och resterande köpeskilling betalas under våren).
Är osäker på om jag kommer göra vinst på försäljningen men chansen är relativt stor då jag bor i ett område med hög prisutveckling senaste tiden. Den nya lägenheten är billigare än vad min nuvarande är värderad till.
Visst är det så att om jag skulle ta tillbaka vinstskatten för föregående försäljning så är jag tvungen att betala in den igen när jag säljer under våren? Det blir ju lite dumt i så fall… har jag fattat rätt?
“Du kan ha kvar uppskovet så länge du äger ersättningsbostaden. Med ersättningsbostad menas den bostad du köpte när du sålde din tidigare bostad och fick uppskov. När du säljer eller på annat sätt överlåter bostaden eller din andel av bostaden till en ny ägare ska uppskovet normalt återföras. Med det menas att uppskovet tas upp till beskattning och att du ska betala skatt på din vinst. I vissa speciella situationer ska det däremot överlåtas till den nya ägaren.”
Som jag tolkar det ovan så måste du då betala in vinstskatten. Men andra källor som jag läst det har jag uppfattat att så inte är fallet. Jag är förvirrad.
@Gusten Om jag har förstått reglerna rätt så fungerar det så att om du nu begär omprövning av din deklaration från 2017 så får du tillbaka de pengar du betalade in i vinskatt för den försäljningen, minus uppskovsräntan för 2018 och 2019. Även i deklarationen nästa år, dvs den som avser 2020 kommer du i så fall att påföras uppskovsränta. Jag går själv i tankar om att ompröva min deklaration från 2017 i samma syfte och har räknat fram att för dessa tre år kommer den totala uppskovsräntan att bli 7,32% av uppskovet, dvs vi får tillbaka 100-7,32 = 92,68% av den inbetalda vinstskatten.
När bostaden sedan säljs måste vi åter betala in 100% av vinstskatten. Jag har därför valt att se det som att jag får en kostnad på 7,32% för att frigöra kapitalet.
Eftersom räntan tas bort från och med 2021 får jag ingen ytterligare kostnad, under förutsättning att skatten på vinster vid bostadsförsäljning fortfarande är 22% den gången jag bestämmer mig för att sälja min nuvarande bostad (se min kommentar om detta tidigare i denna tråd). I mitt fall väljer jag nog att satsa på det och räknar därmed att gå med vinst på en investering av detta kapital efter de första 7,32 procentens avkastning.
I mitt fall tänker jag att försäljningen av min nuvarande bostad ligger långt in i framtiden. I ditt fall är den redan under 2021 om jag förstått dig rätt. I så fall kommer du redan i deklarationen för 2021, dvs senast i början av maj 2022 att behöva ta upp vinsten för beskattning (och betala in den redan i februari 2022 om den överstiger 30 000 kr och du vill undvika kostnadsränta). Här skulle du behöva räkna på några olika scenarion för att komma fram till vad som blir bäst för dig:
Du säljer din nuvarande bostad med vinst: Då får du en ny vinst som du kan begära uppskov för (i deklarationen för 2021). Eftersom din nya bostad är billigare får du bara uppskov med den andel av vinsten som motsvarar kvoten mellan din nya bostads inköpspris och din nuvarande bostads försäljningspris. I detta scenario har du nu ett nytt fräscht uppskov som du inte behöver betala någon uppskovsränta för och som du inte behöver återbetala förrän du säljer din nya lägenhet. Eftersom denna försäljning ligger under 2021 kan jag inte se att det skulle vara värt att betala 7,32% för att få loss uppskovet för den gamla försäljningen enbart i syfte att investera det ett antal månader före du får likviden för försäljningen av din nuvarande bostad.
Du säljer din nuvarande bostad med förlust: Dessa regler är ytterligare lite knepigare, men om jag förstått det rätt så får du vid försäljning av bostad med förlust göra avdrag för halva förlusten. Denna hamnar då som förlust i inkomstslaget kapital i deklarationen för 2021. Denna kan du då kvitta mot vinster av kapital under samma år. I detta läge kan det då vara värt att göra en omprövning av deklarationen 2017 för att få tillbaka så stor del av vinsten från den försäljningen så att du istället kan återföra den för beskattning i deklarationen för 2021 och därmed ha något att kvitta din nya förlust emot. Om det är värt att göra det eller ej beror på hur stora beloppen är. Tänk på att det även i detta fall tillkommer en total uppskovsränta om 7.32% för åren 2018-2020.
Men eftersom du inte tror på förlust i försäljningen av din nuvarande bostad så är väl scenario 1 mest troligt och då finns det rimligen ingen anledning för dig att begära omprövning. Dessutom, eftersom det rör deklarationen 2017 så har du ingen brådska och behöver inte fatta beslut nu. Hade jag varit i din situation skulle jag vänta tills den nuvarande bostaden är såld för att sedan, beroende på utfall, bestämma vilket som är bästa alternativet.
Länk till info om försäljning med förlust: Skatteverket