Jag har följt dig i något år nu och blivit riktigt inspirerad i mycket av det du delger oss, riktigt skoj!
Jag avviker dock lite ifrån din strategi i form av att du aldrig går ur börsen utan kontinuerligt följer med den, oavsett upp och nedgång.
Jag är dock väl medveten att jag inte är något orakel och kan, precis som du ofta säger, inte pricka in varken toppar eller dalar.
Min tanke är dock inte att vara något orakel, utan att följa de teorierna om glidande medelvärde, dvs SMA 50/200.
- När SMA50 skär SMA200 uppifrån och ned är det en nedåtgående trend = sälj.
- När SMA50 skär SMA200 nedifrån och upp är det en uppåtgående trend = köp.
Enligt denna teori så står man utför börsen under dom värsta nedgångarna. Man säljer förvisso för sent och köper för sent, men sett historiskt så är de räkneexemplen jag sett positiva ur ekonomisk synvinkel, då man undviker dom djupaste dalarna.
Det är även dock ganska sällan SMA50/200 skär varandra, så det är inget köpande och säljande stup i kvarten.
Tittar man på OMX30 så skar nyligen SMA50 SMA 200, vilket historiskt tyder på en nedåtgående trend. Jag har därför nu valt att sälja av det mesta och väntar med mina pengar utanför börsen.
Det hade varit intressant att höra din och andras synpunkt på teorin SMA50/200.