Även trevligt för de äldre. Då kan de (om de känner för det) äta tillsammans med andra, får ordentligt lagad mat på regelbundna tider som de också kan få upp till lägenheten, slipper ha folk som kommer och klampar in i hemmet mer än nödvändigt etc.
Absolut, tror den stora ensamhetsproblematiken i Sverige gör många äldre sjuka/ sänkt livskvalitet
Det är redan anpassat väldigt mycket, kommunen ser hellre att man har hemtjänst och sjukvården ser helst att man får hemsjukvård.
Vilken erfarenhet har du av kontakt med kommunens biståndshandläggare ?
Kommunerna gör allt för att äldre skall bo kvar hemma så länge som möjligt.
Äldreboende är det dyraste alternativet för kommunerna.
Arbetar i vården och har kontakt regelbundet med hemtjänst, hemsjukvård och biståndshandläggare. Största orsaken till deras agerande vet jag är platsbrist och att kommunen betalar ju det mesta på boendet, iom maxtaxan, därav blir det dyrt. Skulle de äldre betala mer för att bo på boendet och att det finns flera platser (ffa att man skapar många äldreboenden “light” typ äldrehus) är det klart mest kostnadseffektiva samt fördelar ur många andra aspekter läs billigare/ effektivare vård/ hjälp med omsorg, bättre kosthållning, mindre ensamhetsproblematik jämfört med att personal ska åka omkring. Just personal kommer bli den överlägset största bristvaran inom vård och omsorg närmaste tio åren när det blir så pass många fler 80 plussare, som vi arbetar idag är helt kört med oförändrat arbetssätt om vi ska klara den puckeln.
De kan kännas om man måste betala 22% på vinsten å sen inte räcker de att köpa eller hyra en dyrare bostad som äter upp pengarna…
I slut ändan så vill du köpa ett hus för en billig peng, de är därför du vill få bort äldre från deras stora billiga hus…
Äldre generationer är sparsammare å vill inte betala bort sina pengar på dyra hyror…
3 miljoner vinst vet jag ett äldre par gjorde nu på deras hus utan lån, 660 000 kr i skatt dvs vinst 2,3 miljoner. Menar du alltså att det inte räcker för att betala en hyresrätts månadskostnad? Jag har svårt att se att det blir dyrare att gå från villa till lägenhet i samma område om det inte är en väldigt lyxig lägenhet. Bor redan i fint hus tack, när barnen flyttar ut kommer jag inte bo kvar här till dödagar utan lämnar över till någon som behöver huset bättre och jag slipper allt ansvar/ jobb huset kräver Men det kanske är lättare att säga nu än när man bott här i 20 år
Efter alla svar här så kan vi väl ändå konstatera att det är svårt, för att inte säga omöjligt att gå plus på att flytta.
Det är ytterst få fall där man kan se det hända.
Den andra aspekten är att vi är vanedjur. Det är otäckt med något nytt.
Den tredje och viktigaste måste ju ändå vara att man inte vill flytta. Då är det lätt att skylla på ekonomi för att slippa diskussion.
Vad vi som är yngre och kanske 20-50år ifrån beslutet tycker är ju oviktigt.
Glöm däremot inte att skriva en framtidsfullmakt!
Vad kan du köpa för 2,3 i samma område? Här är det knappt en 48kvm 2a med 4500:- i avgift. Då är det ett 55+ boende. Det är helt enkelt inte intressant.
Ett radhus kostar 3+, en villa 4+
Edit: hyresrätter som finns är nya med en hyra på 9000 för en två, 13000 för en 3:a. En fyra finns knappt då de sällan byggs i nya områden då de är svåra att hyra ut.
Nej, naturligtvis inte. Och det var inte heller det jag sa. Jag försökte lägga in den mänskliga aspekten att de flesta instinktivt förstår en miljon bättre än t ex 22%.
Vi förstår hur du menar, men som hårt exempel då:
Min kåk kostade 1,7M 2003. Idag är den värderad till ca 4,2M efter senaste nedgången. Av de 2,5M som man “tjänar” förutsatt att alla lånen är betalda går 600-700k till skatt, mäklare och flytt. Ca 3,5M kvar. Hur stor yta behövs, vad kostar den att hyra, hur stort är utbudet och om det saknas hyresfastighet, vad är kostnaden att köpa och vad är avgiften?
2M och 10k i avgift hittar jag som billigaste brf-lägenhet inom en tremilsradie. Jag har exkluderat radhus etc eftersom det medför samma “problem” som ett hus gör. Ca 1,5M finns nu kvar. Detta räcker till 12 års avgifter, förutsatt att föreningen är välskött och man trivs i området. Jag vill inte vara snobbig, men Almhög i Malmö är inte det jag drömt om på ålderns höst.
Nu förutsätter du att alla är gamla och skröppliga. Mina 40-talistgrannar är ute och cyklar, sköter trädgård, åker utomlands, passar barnbarn osv. Där täcker inget samhälle upp. Och behöver man hemtjänst så lär man behöva det i lägenhet också. Jag tycker du gör många tankevurpor.
Se ovan… och ja, det är mycket dyrare att bo i lägenhet. Exemplet ovan är f ö ett hus med gratis el och parkering. Det är inte lägenheten.
Man kan säga vad man vill om svensk bostadsmarknad, men den är inte byggd för att uppmuntra till downsizing.
Vi säger så här, jag skulle inte vilja flytta från huset som har väldigt låga boendekostnader till en hyresrätt som kostar typ 10 gånger så mycke i hyra… Visst går det att använda vinsten till å betala hyran, men man kan använda dom pengarna till så mycke annat istället… Sen är de inte enkelt å få tag i en hyresrätt i Stockholm…
Sen pallar jag inte att ha grannar ovanför under å på sidan… De va som någon skrev att de där me hus är att man kan typ grilla ute i vilka kläder man vill… De är inte så lyckat i en hyreslägenhet…
Jag kommer inte flytta från vårat stora hus iaf, möjligen åker man ut i träfracken…
Stad mellersta Norrland, 3-4a för lite över 1,5 miljoner 80 kvm, månadskostnad 4500:-. Jag tycker tvärtom än ditt konstaterande iaf i staden jag bor i, du kan inte gå annat än plus ekonomiskt att sälja stor villa med alla kostnader det innebär i Norrland med kalla vintrar för att flytta till lägenhet oavsett bostadsrätt eller hyresrätt plus att du ofta får lös kapital du kan köpa lite vardagslyx med.
Angående 12 års avgifter har du ju inte lagt till de pengar du skulle betalat per månad i din villa, räkna differensen istället tänker jag så räcker pengarna betydligt längre. Klar detta inte gäller alla men jag tror det gäller väldigt många i Sverige idag utan att veta några siffor men bara i mitt kvarter finns det av 15 villor 2 stycken som är otroligt skröpliga nu.
Och är det är ju inte de “friska” som behöver hemtjänst utan det är inte dem jag tänker på främst. Angående hemtjänst tänker jag som sagt att det vore bra med samlade hyresrätter som ligger nära så personalen slipper åka mellan villakvarter som tar mycket tid.
Verkar som ni alla har extremt låga boendekostnader, du måste ha en kostnad på 1000-2000 kronor i månaden då om skillnaden är typ 10 gånger. Helt otroligt billigt isf, jag kommer inte i närheten av det i månaden. Köper helt ditt argument om frihet och avstånd till grannarna, även jag uppskattar det mycket!
Ledsen att säga det, men Norrland (med 1m invånare) är inte normbildande för Sveriges befolkning. Mälardalen har ca 4-4.5m invånare, ytan är mindre än Ångermanland med 130’ inv.
Det går säker att hitta fall där det stämmer men det är inte verkligheten där majoriteten av befolkningen bor. Stormalmö har ca750’ inv och storgöteborg ca 1m
I min kommun norr om Stockholm så är det omöjligt.
Jag tror inte att alla pensionärer vill bo i Norrland heller.
Stämmer ganska bra… Våran boendekostnad ligger på 1.000 kr…
Frihet å avstånd är en lux man inte vill avstå från… Både radhus å även kedjehus samt parhus är lite för påträngande nära…
Nej diskussionen kanske kokar ner till det, vi har helt olika förutsättningar avseende prisbilden osv. Det som gäller här funkar inte där och vice versa
Exakt, bara nyfiken, vad kostar husen i området?
1000 kronor totalt inklusive el, försäkring, uppvärmning, fastighetsavgift osv. Är ju helt otroligt!